Postanowienia noworoczne: czy warto? Jak ich dotrzymać?

Postanowienia noworoczne to już tradycja. Schudnę, zacznę chodzić na siłownię, rzucę palenie, nauczę się angielskiego, zmienię pracę na lepszą – to często wypowiadane o północy w Sylwestra postanowienia noworoczne. Wielu osobom nie udaje się jednak wytrwać w postanowieniu i porzuca działanie już w pierwszych tygodniach stycznia.

W tym artykule przyjrzymy się najczęstszym postanowieniom noworocznym oraz podpowiemy, jak stawiać cele, aby dotrzymać postanowień.

Postanowienia noworoczne

Spis treści

Historia postanowień noworocznych

Skąd wziął się zwyczaj postanowień noworocznych? Jest to tradycja kultywowana już przez starożytnych Babilończyków oraz Rzymian. W Babilonii nowy rok świętowano wraz z początkiem prac polowych w marcu. Obrzędy związane z nowym rokiem trwały 12 dni i były nazywane Akitu. W czacie obchodów tego święta Babilończycy składali ofiary bogom, obiecując spłatę swoich długów oraz zwrot pożyczonych przedmiotów. Jeśli ktoś dotrzymał danej obietnicy, bogowie mieli obdarzyć go szczęściem i pomyślnością na nadchodzący rok. Kto zawiódł, miał stracić przychylność bogów i źle mu się wiodło. Te obietnice można uznać za początek postanowień noworocznych.

Natomiast w starożytnym Rzymie, od 46 roku p.n.e., wraz z wprowadzeniem kalendarza juliańskiego, nowy rok rozpoczynał się 1 stycznia. Styczeń był miesiącem poświęcony bogu Janusowi, który miał dwie twarze i patrzył zawsze w dwóch kierunkach. Rzymianie wierzyli, że bój Janus spoglądał w stary i nowy rok jednocześnie i składali mu ofiary, obiecując lepsze postępowanie w nadchodzącym roku.

Popularne postanowienia noworoczne – lista

Wiele osób zadaje sobie pytanie: jakie można mieć postanowienia noworoczne? To, czy i jakie postanowienia na nowy rok wybierasz, zależy wyłącznie od Ciebie. Niektórzy szukają pomysłów na postanowienia noworoczne w internecie i spis cudzych celów staje się ich listą. Warto zadać sobie pytanie, czego potrzebujemy w danym roku i jakie zmiany są nam potrzebne — a także czy jesteśmy realnie w stanie je zrealizować. Nie musimy stawiać sobie długiej listy celów do odhaczenia, może być to jeden duży cel lub kilka mniejszych. Mierzmy siły na zamiary!

Jeśli jednak szukać inspiracji, co chcesz zmienić w swoim życiu, poniżej prezentujemy listę najczęstszych postanowień noworocznych:

  • Zacznę się zdrowo odżywiać – jest to jedno z najpopularniejszych wybieranych postanowień, bardzo często związanych również z chęcią redukcji masy ciała;
  • Będę chodzić na siłownię – ten cel nierzadko idzie w parze z postanowieniem „będę się lepiej odżywiać”, w styczniu siłownie mają rekordową sprzedaż i dużo nowych gości;
  • Rzucę palenie – jest to bardzo wartościowe postanowienie, na którym na pewno skorzysta Twoje zdrowie oraz Twój portfel.
  • Schudnę 5-10-15 kg – już wcześniej wspomniany cel związany ze zdrową dietą oraz aktywnością fizyczną, według badania Nielsena aż 37% osób na początku roku obiecuje sobie zrzucić zbędne kilogramy. Jeśli to jest Twój cel, przeczytaj na naszym blogu jak schudnąć, aby efekty były zdrowe i trwałe.
  • Będę pić więcej wody – odpowiednie nawodnienie jest podstawą zdrowia całego organizmu.
  • Zaoszczędzę pieniądze – na mieszkanie, samochód, na podróż, a może na realizację celów związanych z rozwojem kariery zawodowej.
  • Będę więcej podróżować – możemy stawiać sobie również cele dotyczące planów podróżniczych.
  • Zmienię pracę na lepszą – Nowy Rok to również okazja do zmian w swojej ścieżce zawodowej.
  • Poświęcę więcej czasu rodzinie i przyjaciołom – obecnie wiele czasu poświęcamy obowiązkom czy pracy, nierzadko kosztem spędzonego czasu z najbliższymi.
  • Nauczę się nowego języka – szkoły językowe na początku roku również przeżywają małe oblężenie.
  • Będę więcej odpoczywać – w gonitwie za obowiązkami bardzo łatwo zapomnieć o swoich potrzebach i tym, że odpoczynek jest również bardzo ważny.
  • Znajdę sobie nową pasję – może lekcje tańca, czytanie książek, rękodzieło albo kurs fotografii? Pomysłów jest naprawdę sporo.
  • Będę więcej pomagać innym – postanowienia noworoczne obejmują także działalność charytatywną, np. na rzecz chorych dzieci lub schronisk.
  • Będę więcej sypiać – niedobór snu oraz bezsenność to problem XXI wieku, nad którym warto pracować.

CEL: SCHUDNIĘCIE OSIĄGNIESZ ŁATWIEJ Z CATERINGIEM DIETETYCZNYM!

Dotrzymywanie postanowień noworocznych: jak zwiększyć szanse powodzenia?

Według badań CBOS, postanowienia noworoczne robi około połowa Polaków. Wśród najczęściej wskazywanych postanowień znajdziemy zwiększenie aktywności fizycznej, zrzucenie zbędnych kilogramów czy rzucenie palenia.

Niestety wiele osób podejmujących wyzwanie zmiany w życiu czegoś na lepsze, z czasem porzuca działanie i szybko wraca do swoich starych nawyków. Według obserwacji psychologa Jonh’a Norcross’a z Uniwersytetu w Scranton już do końca drugiego tygodnia stycznia aż 30% osób, które postanowiły wprowadzić nowe nawyki, poddaje się, a po pół roku, już tylko 46% tych osób dalej działa. I mimo porzucania swoich postanowień, osoby te próbują jeszcze raz od kolejnego roku, potem od kolejnego i kolejnego… Wynika to z faktu, że wiele ludzi ma przeświadczenie, że 1 stycznia jest rodzajem magicznej daty, kiedy wszystko możemy zacząć od nowa, możemy zmienić swoje życie oraz nawyki. Ponadto, jeśli nie uda się to w styczniu, to nie uda się nigdy, dlatego, jeśli raz się coś nie powiedzie, to porzucają swoje działanie i czekają na kolejny „nowy początek”. Nierzadko jest to też początek innego miesiąca lub poniedziałek („zaczynam odchudzanie od poniedziałku”).

Zatem jak stawiać sobie noworoczne postanowienia, aby ich dotrzymać i faktycznie coś zmienić w swoim życiu?

Dlaczego dotrzymywanie postanowień nam nie wychodzi?

Problem z dotrzymywaniem postanowień noworocznych wynika przede wszystkim z tempa życia. Dużo pracy, wiele obowiązków domowych, nierzadko pracę łączymy ze studiami – lista rzeczy do zrobienia jest dłuższa niż tych już zrobionych, zakupy jeszcze nie zrobione, znowu wezwanie do szkoły z powodu złych ocen dziecka, z psem musisz iść do weterynarza, w domu półki już są pełne kurzu, a w łazience czeka stos prania, znowu nie zdążyłeś/aś zrobić obiadu na jutro, więc ratujesz się zamówioną pizzą z knajpy pod blokiem. Brzmi znajomo? Nawet jeśli bardzo chcemy wprowadzić zmiany w swoim życiu na lepsze, to doba ma tylko 24 godziny.

Inną przeszkodą w realizacji swój celów noworocznych jest postawa zero-jedynkowa. Wiele osób uważa, że albo coś musi być zrobione na 100%, albo wcale. Jest to bardzo zgubne nastawienie, ponieważ w chwili, gdy raz komuś się coś nie uda, to porzuca swój cel i się poddaje. A kluczem do realizacji celu jest systematycnze działanie małymi krokami. Jeśli dziś coś się nie udało, to jutro też jest dzień i zawsze można spróbować jeszcze raz. To, że raz powinęła się noga, nie oznacza też, że to, co zrobiliśmy dotychczas, jest stracone. Na przykładzie diety, jeśli dwa tygodnie zdrowo się odżywialiśmy, a dziś zjedliśmy pączka, to nie oznacza, że od razu stracimy wszystkie efekty naszej pracy.

Kolejnym problemem, z którym mierzy się wiele osób porzucających swoje postanowienia noworoczne, jest koncentracja na konkretnych wynikach. Zazwyczaj skupiamy się na danym rezultacie, np. schudnę 10 kg w miesiąc, a gdy nie udaje nam się szybko osiągnąć tego efektu, to łatwo się zniechęcamy i się poddajemy. W większości przypadków osiągnięcie konkretnego celu wymaga czasu. Ponadto koncentrować się na efekcie, warto skupić się na procesie i działaniu, czyli żeby schudnąć 10 kg, ograniczę jedzenie słodyczy, będę chodzić częściej na spacery oraz jeść więcej warzyw.

Następnym powodem niepowodzeniem w dotrzymywaniu swoich celów jest… zbyt duża ilość celów. Rok ma tylko 365 dni, jeśli zbyt dużo na siebie narzucimy presji, to jest ryzyko, że po dość krótkim czasie się poddamy.

Aby osiągnąć cele, dobrze je określ

W wyznaczeniu naszych postanowień noworocznych może pomóc metoda SMART. Jest to koncepcja formułowania celów, która zawiera 5 cech, którymi powinien się charakteryzować prawidłowo sformułowany cel.

Cel powinien być:

  1. S – Sprecyzowany – nie powinien być zbyt ogólny, warto zadać sobie pytanie: co chcę osiągnąć, jak chcę to osiągnąć, dlaczego chcę to osiągnąć?
  2. M – Mierzalny – musimy wiedzieć, czy został już osiągnięty.
  3. A – Atrakcyjny – musi nam przynosić konkretne korzyści.
  4. R – Realistyczny – musi być możliwy do osiągnięcia, biorąc pod uwagę czas oraz nasze zasoby, które posiadamy.
  5. T – Terminowy – musi mieć dokładną datę, do kiedy chcemy go zrealizować.

Cel, który brzmi: „będę się zdrowo odżywiać” nie spełnia żadnej z wyżej wymienionych cech. Zatem jak powinien brzmieć poprawnie? Np. do końca marca 2023 roku będę jeść porcję warzyw lub owoców do każdego posiłku. Taki cel spełnia wszystkie założenia metody SMART.

Zapisz swoje postanowienia noworoczne

Weź kartkę, długopis i sporządź listę, na której zapiszesz wszystkie swoje postanowienia noworoczne. Będzie to dodatkowa motywacja do ich realizacji. Lista powinna wisieć w widocznym miejscu (np. na lodówce), dzięki temu zawsze będziesz pamiętać, jakie zmiany chcesz wprowadzić w swoim życiu.

Notatnik na listę postanowień noworocznych

Plan realizacji noworocznych postanowień

Realizację postanowień noworocznych ułatwi stworzenie dokładnego planu działania. Wiele osób pomija ten krok, a jest to błąd i jednoczesny powód niepowodzeń. Jak może wyglądać taki plan? Mamy postanowienie noworoczne „Będę pić więcej wody”:

  • Zadajemy sobie pytanie – ile obecnie piję wody? Np. tylko szklankę dziennie.
  • Ustalamy cel metodą SMART: do końca lutego 2023 będę pić 1,5 litra wody.
  • Cel wprowadzamy stopniowo – trudno jest wyobrazić sobie, że osoba, która dotychczas piła tylko szklankę wody z dnia na dzień, będzie pić jej 1,5 litra. Tak więc rozbijamy cel na kilka mniejszych celów:

- w pierwszym tygodniu zwiększę ilość wody do 2 szklanek dziennie;

-  w drugim tygodniu będę pić już 3 szklanki dziennie;

-  w trzecim tygodniu wypiję 4 szklanki dziennie;

-  w czwartym: 5 szklanek wody dziennie;

-  w piątym – 6 szklanek dziennie (czyli już 1,5 litra)

-  w kolejnych tygodniach postaram się utrzymać nawyk picia 1,5 litra wody dziennie.

  • Ustalamy działania i narzędzia pomocnicze pomocne w realizacji postanowienia noworocznego:

-  jeśli nie lubimy smaku wody, możemy dodawać do niej owoce (np. cytrynę, pomarańczę) lub/i zioła (np. miętę, rozmaryn);

-  jeśli mamy problem z pamiętanie o piciu wody, możemy ustawić sobie przypomnienie w telefonie oraz trzymać butelkę wody zawsze w zasięgu wzroku;

-  jeśli mamy problem z motywacją do picia wody, możemy zainstalować aplikację mobilną, w której będziemy odznaczać wypite szklanki wody, co może zadziałać mobilizująco.

Śledź swoje postępy

Nic lepiej nie motywuje niż widoczne efekty naszych działań, dlatego warto je śledzić i dokumentować. Jeśli naszym celem jest zrzucenie zbędnych kilogramów, możemy przygotować sobie tabelkę, gdzie będziemy co 2 tygodnie notować swoją masę ciała oraz pomiary obwodów ciała. Można też robić zdjęcie i porównywać co miesiąc. Można również stworzyć kartę, na której będziesz codziennie odhaczać dni, w które udało Ci się utrzymać swoje postanowienie.

Postanowienia noworoczne a dieta

Schudnięcie kilku lub kilkunastu kilogramów oraz zmiana nawyków żywieniowych to jeden z najczęściej obieranych postanowień w styczniu. Zmiana nawyków żywieniowych nie jest jednak precyzyjnym określenie celu, a za celem „zdrowa dieta” stoją określone działania:

  • stopniowe ograniczanie wysokoprzetworzonej żywności, tj. produkty typu fast food, słodycze, słone przekąski, dania gotowe;
  • ograniczenie spożycia soli kuchennej;
  • zmniejszenie ilości spożywanego cukru prostego;
  • eliminacja do minimum produktów bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe;
  • spożywanie odpowiedniej ilości pełnowartościowego białka;
  • codziennie jedzenie 5 porcji warzyw i owoców;
  • spożywanie produktów opierających się o węglowodany złożone (np. pełnoziarniste pieczywo, razowy makaron, brązowy ryż, gruboziarniste kasze);
  • spożycie odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego;
  • picie odpowiedniej ilości płynów.
Najzdrowsze postanowienia noworoczne: infografika

Dietetyczne postanowienia noworoczne – skorzystaj z pomocy

Wiemy, że wprowadzenie zdrowej i zbilansowanej diety to nie lada wyczyn. W takiej sytuacji nie bój się prosić o wsparcie! Zanim przystąpisz do realizacji swoich celów, warto skorzystać z porady dietetyka. Doświadczony specjalista podpowie Ci, jaką dietę najlepiej dobrać do Twojego zdrowia oraz stylu życia. Może też pomóc Ci ułożyć zdrowe menu.

Postanowienia noworoczne związane z dietą można również realizować z pomocą diety pudełkowej. Catering dietetyczny to doskonała opcja dla osób, które chciałaby zmienić swoją dietą i zrzucić zbędne kilogramy, ale brakuje im czasu na przygotowywanie posiłków lub po prostu nie lubią gotować. W MediDiecie mamy szeroką ofertę: od diety standardowej, przez diety eliminacyjne, po diety medyczne w konkretnych jednostkach chorobowych. 

Źródła: