Dieta w insulinooporności i cukrzycy typu 2

Dieta w insulinooporności i cukrzycy typu 2

Dieta w insulinooporności i cukrzycy typu 2

Insulinooporność i cukrzyca typu 2 są coraz powszechniejszymi schorzeniami, należą wręcz do chorób cywilizacyjnych, na których rozwój wpływ ma nieprawidłowy styl życia. Stąd też walka z ich objawami polega w dużej mierze na modyfikacji sposobu odżywania, który ma ogromny wpływ na zdrowie i samopoczucie.

W celu ułatwienia przestrzegania zaleceń dietetycznych w tych jednostkach chorobowych proponujemy naszym klientom catering insulinowy. Dzięki niemu osoby z insulinoopornością będą jeść zdrowo, a jednocześnie smacznie — a to wszystko bez potrzeby robienia zakupów i spędzania wielu godzin w kuchni.

Czytaj więcej
Kurczak grillowany z warzywami: dieta w insulinnoporności i cukrzycy typu 2

Skomponuj swoją dietę

  • 1500 kcal
  • 2000 kcal
  • 2500 kcal
  • Nie wiesz, ile kcal potrzebujesz?Oblicz

Wybierz dni dostawy

Określ zakres dni:

Uwzględnij:

Aby wybrać zakres dat, proszę kliknąć na pierwszy dzień dostawy. Aby wybrać zakres dat, proszę kliknąć pierwszy i ostatni dzień dostawy.
Aby wybrać pojedyncze dni, proszę kliknąć dwa razy w wybrany dzień.

Chcesz przetestować dietę? Wybierz dostawę na dzień próbny i sprawdź nasz catering.

Liczba dni dostawy: 0

Dieta w insulinooporności i cukrzycy typu 2 - jadłospis

Wtorek, 31 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Biała kasza gryczana z jabłkiem, cynamonem, jogurtowym sosem z prawdziwą wanilią i świeżym melonem cantalupa.;
  • Przekąska I: Pieczone frytki z warzyw korzennych (marchew/burak/seler) z naszym dipem bazyliowym ;
  • Obiad: Tagine drobiowy z dynią, ciecierzycą i cytrynowym kus kus z cukinią, miętą i serem feta. ;
  • Przekąska II: Lekki i bezcukrowy deser brzoskwiniowo pomarańczowy z gryczanym wafelkiem;
  • Kolacja: Pełnoziarnista tortiila z pastą mexicana i warzywami.

poprzedni dzieńŚroda, 1 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Jajko gotowane w lekkim sosie chrzanowym z szczypiorkiem, świeżym ogórkiem, kiełkami lucerny i żytnim-razowym pieczywem na zakwasie;
  • Przekąska I: „Rumiana truskawka” Pełen wit.C koktajl z truskawki, pomarańczy i naparu z rumianku z dodatkiem sezamu i siemienia lnianego;
  • Obiad: Pieczony filet indyka w kremowym sosie z masła orzechowego i mleczka kokosowego z ryżową sałatką z fasolką szparagową, marchewką i czarnym sezamem;
  • Przekąska II: Jogurtowe "parfait" z musem malinowym jabłkowym, zurawiną i płatkami migdała;
  • Kolacja: Mix sałat z grillowanym bakłażanem, warzywami i hiszpańskim chorizo, sos sweet-chilli. .

poprzedni dzieńCzwartek, 2 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Płatki ryżowe z prawdziwym, gorzkim kakao i mango , lekkim serkiem ziarnistym,i posypką z siemienia lnianego, sezamu i maku. ;
  • Przekąska I: Pasta łososiowa z słupkami kalarepki i pełnoziarnistym mini pumperniklem;
  • Obiad: Tradycyjny gulasz wołowy z kaszą gryczaną i kiszonym ogórkiem. ;
  • Przekąska II: Owsiane, bezcukrowe, bezmleczne i bezglutenowe „crumble” z owocami i waniliowym puddingiem;
  • Kolacja: Meksykańska sałatka z komosą ryżową, papryką, czerwoną fasolą i bezglutenowym nachos, sos jogurtowy z awokado..

poprzedni dzieńPiątek, 3 lutego 2023kolejny dzień

  • Przekąska II: Fit sernik a’la „Milky Way” z polewą z gorzkiego 100% kakao i brzoskwinią.;
  • Kolacja: Sałatka z młodymi listkami szpinaku baby, makaronem trzy kolory, świeżym ogórkiem, suszonymi pomidorkami i mini mozzarellą, sos kremowo balsamiczny.;
  • Śniadanie: Wytrawna, bezglutenowa granola z pestkami dyni, słonecznika, orzechami, suszonym tymiankiem i rozmarynem, jogurtem naturalnym i salsą z pomidora malinowego i papryki.;
  • Przekąska I: Pasta z białej fasoli i pieczarek z słupkami marchewki i pełnoziarnistym chlebkiem chrupkim;
  • Obiad: Łosoś teriyaki w sosie mango z pieczonymi batatami i surówką z białej kapusty i kopru.

poprzedni dzieńSobota, 4 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Wegańska jaglanka mango-marakuja z malinami i wiórkami kokosa;
  • Przekąska I: Hummus z zielonego groszku z słupkami marchewki i kalarepki, mini grahamka;
  • Obiad: Pełnoziarniste spaghetti w sosie neapolitańskim z kurczakiem, czarnymi oliwkami i płatkami sera grana padano;
  • Przekąska II: Sałatka owocowa z jagodami goji i migdałami;
  • Kolacja: Wegańskie „chilli sin carne” z ryżem naturalnym.

poprzedni dzieńNiedziela, 5 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Tatar z suszonych pomidorów i grillowanej cukinii z zielonym ogórkiem, żółtą papryką i orkiszową focaccią;
  • Przekąska I: „Spoko Slim” Świeżo tłoczony sok z jabłka, białego grapefruita, ananasa i pomarańczy z dodatkiem naparu z czerwonej herbaty o smaku papai i pigwy, siemie lniane z sezamem;
  • Obiad: Podudzie kurczaka w sosie miodowo musztardowym z ryżem dzikim i piklowaną czerwoną kapustą;
  • Przekąska II: Pełnoziarniste, bezcukrowe, autralijskie ciasto daktylowo kokosowe z musem rabarbarowo truskawkowym;
  • Kolacja: Krem z białych warzyw (seler,pietruszka,kalafior,ziemniak) z pełnoziarnistymi grzankami i czarnuszką.

poprzedni dzieńPoniedziałek, 6 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Pieczony omlet jajeczny z malinowo-waniliowym twarożkiem i orzechami włoskimi;
  • Przekąska I: Sałatka a’la „Risotto” z blanszowanym zielonym groszkiem, szczypiorkiem, miętą i serem feta, sos włoski.;
  • Obiad: Filet indyka w sosie „Mole Poblano” z kaszą pęczak , zieloną fasolką szparagową i ananasem.;
  • Przekąska II: „Wiśnia w czekoladzie” wegański, czekoladowy deser z wiśni, banana, gorzkiego 100% kakao i awokado, płatki migdała ;
  • Kolacja: Szpinakowa tortilla z kremowym dipem musztardowym, szynką parmeńską i słupkami warzyw.

poprzedni dzieńWtorek, 7 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Kokosowo orzechowa owsianka z mango i jagodami goji.;
  • Przekąska I: Pasta z ciecierzycy i czerwonej soczewicy z żytnim podpłomykiem i pomidorkami cherry;
  • Obiad: „Forszmak” drobiowy z kaszą pęczak i natką pietruszki.;
  • Przekąska II: „Super strong” Jogurtowy koktajl z czarnej porzeczki, truskawki i pieczonego buraczka z siemieniem lnianym;
  • Kolacja: Tajska zupa pomidorowa z ryżowym tagliatelle, mleczkiem kokosowym i kolendrą. .

poprzedni dzieńŚroda, 8 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Biały twarożek z rzodkiewką, szczypiorkiem i koprem, słupki czerwonej papryki, chleb żytni-razowy na zakwasie. ;
  • Przekąska I: Wegański, kokosowy pudding z tapioki z musem malinowym. ;
  • Obiad: Pełnoziarnisty makaron penne z pieczonymi kąskami z udźca indyka w sosie neapolitańskim z brokułami.;
  • Przekąska II: Pełen probiotyków i prebiotyków koktajl z szpinaku, zielonego ogórka, kefiru i maślanki z dodatkiem białego sezamu i otrębów owsianych;
  • Kolacja: Tradycyjna grecka sałatka z warzywami, serem feta , czerwoną cebulką i pestkami dyni, sos winegret.

poprzedni dzieńCzwartek, 9 lutego 2023

  • Śniadanie: Smoothie jogurtowo brzoskwiniowe z owsianym, orzechowym musli i świeżym melonem;
  • Przekąska I: Sałatka z pieczonego kalafiora, komosy ryżowej, suszonych pomidorów i kukurydzy z łososiem wędzonym na zimno i owocem granatu;
  • Obiad: Pieczona polędwica w sosie demi glace z naturalnym ryżem i surówką z pekińskiej kapusty, marchewki i kopru;
  • Przekąska II: Bezmleczne, bezcukrowe i bezglutenowe kokosowe praliny jaglane a’la rafaello z świeżą śliwką / lub innym owocem sezonowym/. ;
  • Kolacja: Kremowa zupa z czerwonej soczewicy z dodatkiem mleczka kokosowego i imbiru, ziołowe mini grzaneczki.

Czym jest insulinooporność i cukrzyca typu 2? Czy zawsze występują łącznie?

Insulinooporność jest stanem, w którym pomimo prawidłowego lub podwyższonego stężenia insuliny w organizmie nie wywołuje ona odpowiedniej reakcji komórek (są one „odporne” na jej działanie). W rezultacie bardzo często dochodzi do zachorowania na cukrzycę typu 2. - najczęściej występującą postać tej choroby.

Główną przyczyną rozwoju insulinooporności i — co za tym idzie — cukrzycy typu 2. jest nieodpowiedni styl życia, a w szczególności nieprawidłowa dieta oraz brak aktywności fizycznej, a największymi czynnikami ryzyka: nadwaga i otyłość. Dlatego w celu poprawy sytuacji najważniejsza jest zmiana nawyków żywieniowych.

Odpowiednio dobrana dieta insulinowa pozwala lepiej kontrolować poziom cukru we krwi, zredukować nadmierną masę ciała i tym samym zwiększyć wrażliwość tkanek na insulinę, co z kolei przy konsultacji z lekarzem pozwala zmniejszyć dawki stosowanych leków.

Zalecenia dietetyczne w insulinooporności i cukrzycy typu 2.

Podstawową cechą diety w insulinooporności i cukrzycy typu 2. jest jej urozmaicenie oraz odpowiednie zbilansowanie, czyli dopasowanie diety pod kątem kaloryczności do konkretnego Pacjenta, jak również właściwe ilości makro- oraz mikroskładników. Dietoterapia powinna wykluczać wysokoprzetworzone produkty oraz ograniczać produktu o dużą ilością cukrów prostych. Sposób żywienia w tych schorzeniach powinien opierać się o produkty o wysokiej wartości odżywczej oraz z niskim indeksem glikemicznym.

U Pacjentów z nadwagą i otyłością konieczna jest redukcja masy ciała, a więc stosowanie diety o ujemnym bilansie energetycznym. Rekomenduje się zastosowanie diety o cechach śródziemnomorskiego modelu żywienia lub diety DASH.

Dieta insulinowa: catering dostawą do domu

Chcesz jeść tak, jak zalecają lekarzy i dietetycy, ale brakuje Ci wiedzy albo zwyczajnie czasu, aby samodzielnie komponować odpowiednio zbilansowane dania? Zleć to nam! Dieta pudełkowa w insulinooporności i cukrzycy typu 2., która jest dostarczana przez catering MediDieta, opiera się na zaleceniach klinicznych Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego i charakteryzuje się:

  • bazowaniem na produktach o niskim indeksie glikemicznym (<55);
  • ograniczeniem produktów z dużą zawartością cukrów prostych i o wysokim indeksie glikemicznym (>70), takich jak: cukier, miód, słodkie napoje, wody smakowe, słodzone produkty mleczne, słodycze, wyroby cukiernicze, przetwory owocowe: dżemy, konfitury wysokosłodzone, marolady, musy owocowe, owoce suszone;
  • dużą ilością nieprzetworzonych warzyw i owoców (minimum 5 porcji dziennie lub minimum 400 g dziennie);
  • dużą podażą pełnoziarnistych produktów zbożowych - są one bogatsze w składniki mineralne i witaminy, a zawarty w nich błonnik pokarmowy reguluje funkcje trawienne i pozytywnie wpływa na kontrolę glikemii. Ponadto wykazano, że spożycie 2–3 porcji produktów pełnoziarnistych w codziennej diecie wiąże się ze zmniejszonym występowaniem insulinooporności i mniejszym ryzykiem wystąpienia cukrzycy typu 2;
  • ograniczeniem ilości rafinowanych produktów spożywczych, takich jak mąki o niskim typie (<1200), np.: pszenna, ryżowa, żytnia;
  • ograniczeniem podaży mięsa czerwonego i zwiększeniem podaży nasion roślin strączkowych oraz ryb i owoców morza (co najmniej 2-3 razy w tygodniu);
  • ograniczeniem spożywania produktów o wysokiej zawartości tłuszczów pochodzenia zwierzęcego (nasycone kwasy tłuszczowe, cholesterol) oraz produktów zawierających kwasy tłuszczowe trans;
  • używaniem tłuszczów roślinnych, z wyjątkiem oleju palmowego i kokosowego.

Pamiętamy również o odpowiedniej obróbce termicznej produktów. Mięso, drób, ryby i inne produkty w diecie przy cukrzycy typu 2. lub insulinowej zaleca się:

  • gotować;
  • gotować na parze;
  • dusić bez wcześniejszego obsmażania;
  • piec w folii, rękawie termicznym lub w pergaminie.

Należy unikać smażenia na maśle lub dużej ilości tłuszczu, więc w naszym cateringu znajdziesz tylko gotowane, piezczone ub duszone na parze posiłki.

Produkty zalecane i niezalecane w diecie w insulinooporności i cukrzycy typu 2

W poniższej tabeli prezentujemy żywność, którą warto włączać w jadłospis diety insulinowej oraz takie, których lepiej unikać. Tyc zasad przestrzegamy też oczywiście, komponując naszą dietę pudełkową.

Grupa produktówProdukty zalecaneProduktu niezalecane
Produkty zbożowePieczywo żytnie, orkiszowe, owsiane, gryczane razowe lub pełnoziarniste, pieczywo graham, pumpernikiel, pieczywo z dodatkiem ziaren, otrąb, bułki grahamki, ryż brązowy, ryż basmati, ryż czerwony, ryż czarny, ryż dziki, kasza gryczana, kasza pęczak, makaron razowy, makaron z mąki durum (semolina), makaron z nasion roślin strączkowych, mąka o typach >1200 (mąka żytnia, pszenna, orkiszowa), mąka sojowa, mąka z ciecierzycy, płatki owsiane, żytnie, orkiszowe, (oprócz płatków błyskawicznych), otręby (pszenne, żytnie, gryczane, owsiane)Pieczywo z mąk typu <1200, pieczywo na miodzie i wypieki z dodatkiem cukru, pieczywo ryżowe, kukurydziane, bułki maślane, bułki kajzerki, bagietki francuskie, ryż biały, jaśminowy, kasze drobnoziarniste (kasza manna, jaglana), makaron z mąki pszennej oczyszczonej, makaron kukurydziany, mąka ryżowa, kukurydziana, ziemniaczana, mąka o typie <1200, płatki kukurydziane, ryżowe, śniadaniowe, jaglane, płatki owsiane błyskawiczne
Mleko i przetwory mleczneMleko odtłuszczone <2% zawartości tłuszczu, ser twarogowy chudy i półtłusty, napoje fermentowane mleczne bez dodatku tłuszczu (jogurt naturalny, maślana, kefir, mleko zsiadłe), jogurt typu skyr, sery chude homogenizowane, ser żółty odtłuszczony, mozzarella, ser typu Feta, ser twardy (parmezan, grana padano) – w ograniczonych ilościachMleko 3,2 i 3,5% zawartości tłuszczu, śmietana, jogurt grecki, napoje mleczne słodzone cukrem, jogurty owocowe z dodatkiem cukru, mleko skondensowane, sery twarogowe tłuste, sery homogenizowane tłuste, śmietana, sery żółte tłuste, sery pleśniowe, sery topione, desery mleczne (gotowy budyń, ryż na mleku, serki smakowe), wyroby seropodobne
Mięso, ryby, jaja, przetwory mięsne i rybneChude mięsa: cielęcina, kurczak i indyk bez skóry, chuda wołowina wieprzowina (polędwica, szybka, schab), chude wędliny (wędliny drobiowe, szynka gotowana, polędwica) – w ograniczonych ilościach, mięsa gotowane, duszone bez wcześniejszego obsmażania, mięsa pieczone w folii, rękawie termicznym, pergaminie, chude ryby: tuńczyk, dorsz, sola, miruna,  morszczuk, sandacz, okoń, szczupak, leszcz, owoce morza, tłuste ryby (łosoś, śledź, makrela) – w ograniczonych ilościach, jajka gotowane na miękko, w koszulkach, jajecznica na parze, omlet na parze bez dodatku tłuszczuTłuste mięsa: wieprzowina, kaczka, gęś, baranina, podroby, pasztety, parówki, pasztetowa, salceson, tłuste wędliny, mięsa peklowane, konserwy mięsne, mięsa smażone i pieczone z dużą ilością tłuszczu, konserwy rybne, ryby w oleju, panga, sałatki rybne w majonezie i sosie śmietankowy, ryby smażone w panierce, smażona jajecznica, jajka sadzone i omlety na tłuszczu, boczku, smalcu, słoninie
TłuszczeMargaryny miękkie wyskogatunkowe, oliwa z oliwek, oleje roślinne (słonecznikowy, rzepakowy, lniany, z wiesiołka, ryżowy, z czarnuszki, z pestek winogron)Słonina, smalec, boczek, margaryny twarde (w kostkach), masło, olej palmowy, olej kokosowy
WarzywaWszystkie warzywa – na surowo, ugotowane (nierozgotowane), blanszowane, kiszonePrzetworzone ziemniaki (frytki, ziemniaki smażone i pieczone w tłuszczu), przetworzone warzywa (np. sałatka z majonezem, śmietaną), warzywa panierowane

 

OwoceŚwieże i mrożone, nieprzejrzałe owoc (banany, winogrona i dżemy niskosłodzone - w ograniczonej ilości)

 

Suszone owoce, owoce kandyzowane, owoce w syropach, musy owocowe, soki owocowe, dżemy wysokosłodzone, konfitury, marmolady, kompoty
z cukrem, galaretki ze śmietaną
PrzyprawyPieprz, mięta, melisa, tymianek, ziele angielskie, oregano, szafran, lubczyk, majeranek, koperek, natka pietruszki, cynamon, wanilia, kminek, goździki, sok z cytryny, czosnek, cebulaVegeta, sosy w proszku, zupy w proszku, cukier, miód, glukoza, fruktoza
Orzechy i nasionaPestki dyni, nasiona słonecznika, orzechy bez dodatku soli - włoskie, laskowe, nerkowce, arachidowe, siemię lnianeOrzechy z dodatkiem soli, orzeszki w karmelu, orzeszki w panierce, pestki słonecznika w karmelu miodzie
Słodycze i deseryKisiele, galaretki, budynie na chudym mleku, sorbety – w ograniczonych ilościach, sałatki owocowe, desery bez dodatku cukru, z dodatkiem słodzików (erytrytol, ksylitol, stewia)Ciasto francuskie, kremy, wszystkie desery z cukrem, czekolada, pączki, faworki, ciasta kruche, bułeczki maślane, torty, ciasta z kremem, ptysie, drożdżówki, chałki, ciastka i ciasta z bitą śmietaną, lody, czekolada, kakao, batony czekoladowe, chałwa
NapojeWoda mineralna, kawa, herbata, napary ziołowe bez dodatku cukru, soki warzywneSłodkie napoje, soki, nektary, napoje energetyczne, wody smakowe, lemoniada, napoje typy coca-cola, słodkie napoje gazowane, napoje alkoholowe

 

Inne-Słone przekąski (paluszki, chipsy, krakersy), produkty instant, gotowe dania, produkty typu fast food, pyzy, pierogi leniwe, kluski, bułki na parze na mące o typie <1200.

Wybierz catering dietetyczny, by zwalczać objawy insulinooporności

Aby wspomóc leczenie insulinooporności właściwym jadłospisem, postaw na zdrową dietę dostarczaną codziennie prosto pod Twoje drzwi. Z nami możesz jeść nie tylko zgodnie z zasadami, ale i bardzo smacznie. Zamówienie diety pudełkowej insulinowej jest łatwe i nie zajmuje dużo czasu: przejdź po prostu do formularza zamówienia umieszczonego na górze strony i wybierz dni dostawy oraz kaloryczność. Następnie podaj nam swój adres i zapłać. Odpowiednią dietę zaczniesz otrzymywać po dwóch dniach.

Dieta w insulinooporności i cukrzycy typu 2 - Pieczeń wołowo-wieprzowa z ryżem
Dieta w insulinooporności i cukrzycy typu 2 - Kurczak zapiekany w szynce z ryżem naturalnym
Dieta w insulinooporności i cukrzycy typu 2 - kurczak z mixem ryżu warzywami