Dieta przy niedoczynności tarczycy

Dieta przy niedoczynności tarczycy

Dieta przy niedoczynności tarczycy

Niedoczynność tarczycy to stan organizmu spowodowany przez niedobór hormonów produkowanych przez tarczycę. Jej objawy mogą obejmować wiele narządów i funkcji ludzkiego ciała. Na stopień nasilenia objawów można (obok leczenia lekarskiego) skutecznie wpływać dietoterapią.

Dieta przy niedoczynności tarczycy pełni rolę wspierającą leczenie farmakologiczne. Proponujemy ją w wersji pudełkowej — z codzienną dostawą pod Twoje drzwi.

Czytaj więcej
Klopsiki z ryżem curry: dieta tarczycowa

Skomponuj swoją dietę

  • 1500 kcal
  • 2000 kcal
  • 2500 kcal
  • Nie wiesz, ile kcal potrzebujesz?Oblicz

Wybierz dni dostawy

Określ zakres dni:

Uwzględnij:

Aby wybrać zakres dat, proszę kliknąć na pierwszy dzień dostawy. Aby wybrać zakres dat, proszę kliknąć pierwszy i ostatni dzień dostawy.
Aby wybrać pojedyncze dni, proszę kliknąć dwa razy w wybrany dzień.

Chcesz przetestować dietę? Wybierz dostawę na dzień próbny i sprawdź nasz catering.

Liczba dni dostawy: 0

Dieta przy niedoczynności tarczycy - jadłospis

Niedziela, 29 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Frittata jajeczna z szpinakiem, i czarnymi oliwkami, pomidorki cherry z roszponką ;
  • Przekąska I: „Poke Bowl” z ryżem curry, pieczoną w papryce ciecierzycą, wędzonym na zimno łososiem, zielonym groszkiem i kolendrą. ;
  • Obiad: Kurczak w sosie słodko kwaśnym z warzywami, ananasem i dzikim ryżem. ;
  • Przekąska II: Bezmleczny deser jaglany z wiśnią i platkami migdała;
  • Kolacja: Pieczony bez skóry filet kaczki na rzymskiej sałacie z świeżym ogórkiem, plastrami brzoskwini, słupkami papryki, owocem granatu i kremowym balsamicznym sosem..

poprzedni dzieńPoniedziałek, 30 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Bezmleczne smoothie malinowo truskawkowe z borówką amerykańską i bezglutenową cynamonowo pomarańczową granolą;
  • Przekąska I: Wytrawna sałatka z białą quinoa, blanszowaną fasolką szparagową, wegańskim, roślinnym serem a'la mozzarella i prażonym mixem siemienia lnianego, sezamu i czarnuszki;
  • Obiad: Schab w kremowym sosie koperkowym z pieczonymi ziemniaczkami i surówką z marchewki i jabłka;
  • Przekąska II: Wegańskie i bezglutenowe, jaglane, Fit „Monte” z orzechami laskowymi.;
  • Kolacja: Krem kalafiorowy z bezglutenowym nachos, płatkami migdała i natką pietruszki. .

poprzedni dzieńWtorek, 31 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Bezglutenowa, biała kasza gryczana z jabłkiem, cynamonemi , pestkami dyni i świeżym melonem cantalupa.;
  • Przekąska I: Pieczone frytki z warzyw korzennych (marchew/burak/seler) z dipem pomidorowym;
  • Obiad: Tagine drobiowy z dynią, ciecierzycą i cytrynowym ryżem z cukinią i miętą;
  • Przekąska II: Lekki bezglutenowy i bezcukrowy deser brzoskwiniowo pomarańczowy z gryczanym wafelkiem;
  • Kolacja: Bezglutenowa, kukurydziana tortiila z pastą mexicana na roślinnym, wegańskim twarożku i warzywami.

poprzedni dzieńŚroda, 1 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Pieczona jajecznica z szczypiorkiem, świeżym ogórkiem, kiełkami lucerny i bezglutenowym pieczywem;
  • Przekąska I: „Rumiana truskawka” Pełen wit.C koktajl z truskawki, pomarańczy i naparu z rumianku z dodatkiem sezamu i siemienia lnianego;
  • Obiad: Pieczony filet indyka w kremowym sosie z masła orzechowego i mleczka kokosowego z ryżową sałatką z fasolką szparagową, marchewką i czarnym sezamem;
  • Przekąska II: Parfait malinowo jabłkowe z żurawiną i płatkami migdała;
  • Kolacja: Mix sałat z grillowanym bakłażanem, warzywami i hiszpańskim chorizo, sos sweet-chilli. .

poprzedni dzieńCzwartek, 2 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Bezglutenowe płatki ryżowe z prawdziwym, gorzkim kakao, mango i posypką z siemienia lnianego, sezamu i maku. ;
  • Przekąska I: Pasta z pieczonego buraczka i pietruszki z słupkami kalarepki i bezglutenowym chlebkiem chrupkim;
  • Obiad: Tradycyjny gulasz wołowy z kaszą gryczaną i kiszonym ogórkiem. ;
  • Przekąska II: Owsiane, bezcukrowe, bezmleczne i bezglutenowe „crumble” z owocami ;
  • Kolacja: Meksykańska sałatka z komosą ryżową, papryką, czerwoną fasolą, kukurydzą, wegańkim chedarem i bezglutenowym nachos, sos winny..

poprzedni dzieńPiątek, 3 lutego 2023kolejny dzień

  • Przekąska II: Pudding z tapioki na mleku kokosowym z brzoskwinią;
  • Kolacja: Sałatka z młodymi listkami szpinaku baby, makaronem bezglutenowym , świeżym ogórkiem, suszonymi pomidorkami i orzechami brazylijskimi, sos kremowo balsamiczny.;
  • Śniadanie: Wytrawna, bezglutenowa granola z pestkami dyni, słonecznika, orzechami, suszonym tymiankiem, rozmarynem i wegańskim chłodnikiem z ogórka i awokado;
  • Przekąska I: Pasta z białej fasoli i pieczarek z słupkami marchewki i kukurydzianym chlebkiem chrupkim;
  • Obiad: Łosoś teriyaki w sosie mango z pieczonymi batatami i blanszowana marchewką baby.

poprzedni dzieńSobota, 4 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Wegańska, bezglutenowa jaglanka mango-marakuja z malinami i wiórkami kokosa;
  • Przekąska I: Hummus z zielonego groszku z słupkami marchewki ;
  • Obiad: Bezglutenowe spaghetti w sosie neapolitańskim z kurczakiem, czarnymi oliwkami i płatkami wegańskiego sera a'la grana padano;
  • Przekąska II: Sałatka owocowa z jagodami goji i płatkami migdała;
  • Kolacja: Wegańskie „chilli sin carne” z ryżem naturalnym.

poprzedni dzieńNiedziela, 5 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Tatar z suszonych pomidorów i grillowanej cukinii z zielonym ogórkiem, żółtą papryką i bezglutenową bułeczką;
  • Przekąska I: „Spoko Slim” Świeżo tłoczony sok z jabłka, białego grapefruita, ananasa i pomarańczy z dodatkiem naparu z czerwonej herbaty o smaku papai i pigwy, siemie lniane;
  • Obiad: Podudzie kurczaka w sosie miodowo musztardowym z ryżem dzikim i blanszowaną fasolką szparagową;
  • Przekąska II: Bezglutenowe, bezcukrowe, autralijskie ciasto daktylowo kokosowe z musem rabarbarowo truskawkowym;
  • Kolacja: Krem z białych warzyw (seler,pietruszka,kalafior,ziemniak) z bezglutenowym groszkiem ptysiowym i czarnuszką.

poprzedni dzieńPoniedziałek, 6 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Pieczony omlet jajeczny z prazonym jabłkiem, cynamonem i orzechami włoskimi;
  • Przekąska I: Sałatka a’la „Risotto” z blanszowanym zielonym groszkiem, szczypiorkiem, miętą i wegańskim serem roslinnym a'la feta, sos włoski.;
  • Obiad: Filet indyka w sosie „Mole Poblano” z komosą ryżową , zieloną fasolką szparagową i ananasem.;
  • Przekąska II: „Wiśnia w czekoladzie” wegański, czekoladowy deser z wiśni, banana i awokado z płatkami migdała. ;
  • Kolacja: Bezglutenowa tortilla z kremowym dipem musztardowym na bazie roslinnego twarożku, szynką parmeńską i słupkami warzyw.

poprzedni dzieńWtorek, 7 lutego 2023

  • Śniadanie: Bezglutenowa, kokosowo orzechowa owsianka z mango i jagodami goji.;
  • Przekąska I: Kanapkowa pasta z marchewki i selera z bezglutenowym chlebkiem chrupkim i pomidorkami cherry;
  • Obiad: „Forszmak” drobiowy z kiszonym ogórkiem, kaszą gryczaną i natką pietruszki.;
  • Przekąska II: „Super strong” Wegański koktajl z czarnej porzeczki, truskawki i pieczonego buraczka z dodatkiem siemienia lnianego ;
  • Kolacja: Tajska zupa pomidorowa z ryżowym tagliatelle, mleczkiem kokosowym, chilli i kolendrą. .

Czym jest niedoczynność tarczycy?

Niedoczynność tarczycy to schorzenie, które spowodowane jest niedoborem hormonu T4 tyroksyny oraz niedostatecznym działaniem T3 trójodotyroniny. Jej przyczyną jest najczęściej choroba Hashimoto. Efektem takiego stanu jest cały szereg objawów obejmujących różne narządy. Może mieć różne stopnie zaawansowania.

Najpowszechniejsze są takie trudności jak spowolnienie przemiany materii, senność, kłopoty z koncentracją, suchość skóry, zmniejszona tolerancję na zimno, osłabienie czy zaparcia. Warto wiedzieć, że na funkcjonowanie osoby z niedoczynnością tarczycy duży wpływ ma odpowiednio skomponowana dieta.

Zasady diety przy niedoczynności tarczycy

Dobrze zbilansowany jadłospis diety tarczycowej dostarcza wszystkich makro- i mikroskładników, pokrywając zapotrzebowanie energetyczne organizmu. Dieta pudełkowa przy niedoczynności tarczycy oferowana przez nasz catering opiera się o produkty z pełnego ziarna, świeże warzywa i owoce, chude produkty nabiałowe, ryby i mięso. Składniki dostosowane są do potrzeb organizmu zmagającego się z objawami choroby.

Najważniejsze składniki jadłospisu

W diecie osób z niedoczynnością tarczycy warto zwrócić szczególną uwagę na:

  • jod, który jest składnikiem hormonów tarczycy T3 i T4;
  • żelazo — składnik tyreoperoksydaza (TPO), enzymu uczestniczącego w syntezie hormonów tarczycy;
  • selen, który jest składnikiem selenoprotein enzymów uczestniczących w procesie odjodowania (czyli usuwanie jednej cząsteczki jodu) T4 do T3;
  • cynk, który jest składnikiem białek receptorowych T3.

Catering dietetyczny tarczycowy dostarczany przez MediDietę zawiera odpowiednie ilości podanych składników w optymalnych proporcjach.

Co jeść przy niedoczynności tarczycy?

Planując odżywianie przy chorobach tarczycy, warto uwzględniać przede wszystkim następujące produkty i ich grupy:

  • mięso oraz podroby mięsne;
  • ryby;
  • jaja (w szczególności polecane jest żółtko jaja kurzego);
  • otręby i zarodki pszenne, pełnoziarniste produkty zbożowe;
  • warzywa takie jak boćwina, bób, burak, groszek zielony, koper ogrodowy, pietruszka liście i korzeń, szczaw i szpinak;
  •  owoce – zwłaszcza porzeczki czarne, białe i czerwone, poziomki, maliny, awokado, owoce suszone;
  • nasiona lnu, pestki dyni, nasiona roślin strączkowych;
  • produkty zawierające witaminę D3 (a więc wspomniane już ryby i jajka, a dodatkowo świeża wątróbka, sery i mleko) – przy niedoczynności tarczycy może wystąpić jej niedobór, dlatego w sezonie warto też pamiętać o rozsądnym wystawianiu skóry na działanie słońca.

Goitrogeny i flawonoidy

W diecie należy zwrócić również uwagę na podaż produktów zawierających związki wpływających na przyswajanie jodu, czyli tzw. goitrogeny. Zmniejszony stężenie jodu wpływa na zaburzoną syntezę hormonów tarczycy, czego objawem jest tzw. wole. Źródłem goitrogenów są warzywa krzyżowe (kapusta, kalafior, brokuł, rzepa, kalarepa, jarmuż, brukiew), strączkowe (fasola, bob, groch, ciecierzyca) oraz orzechy ziemne i migdały. Największe stężenie tych związków jest w warzywach surowych, podczas gotowania ich zawartość zmniejsza się o blisko 30%. Goitrogeny występują także w mleku pochodzącym od krów karmionych paszą z przewagą roślin krzyżowych.

Do związków pokarmowych hamujących aktywność tarczycy należą również flawonoidy: genisteina i dziedzina znajdujące się w soi. Wolotwórcze działanie tych związków jest tym silniejsze, im mniejsza jest podaż jodu z dietą.

Niedoczynność tarczycy: inne zalecenia dietetyczne

Zapewnienie prawidłowej energii u osób z nadczynnością tarczycy jest kluczowe w zalecaniach dietetycznych. Zwiększony metabolizm wymaga zwiększonej podaży energii, co zapewnia około 6 - 7 posiłków. W przypadku, gdy gospodarka hormonalna zostanie ustabilizowana, należy znormalizować podaż energii, aby uniknąć przybieranie na wadze.

Przestrzegając diety przy niedoczynności tarczycy, należy zwrócić także uwagę na prawidłową zawartość:

  • wapnia oraz witaminy D, mając na uwadze gospodarkę kostną;
  • jodu — zbyt wysoka podaż jodu może nasilać nadczynność tarczycy. Zaleca się spożywanie około 150 μg jodu dziennie. Dobrym źródłem jodu są ryby morskie, takie jak dorsz, mintaj, halibut, płastuga, tuńczyk i makrela, oraz owoce morza – małże i ostrygi;
  • antyoksydantów — wzmacniają odporność organizmu;
  • kwasów Omega-3 – mają silne działanie przeciwzapalne, szczególnie istotne dla osób z chorobami tarczycy.

Dobrze zbilansowana dieta wspiera proces rekonwalescencji i utrzymanie dobrostanu osób z chorobami tarczycy.

Żelazo, selen i cynk w diecie tarczycowej

Planując codzienną dietę, weź też pod uwagę umieszczenie w jadłospisie tarczycowym:

  1. Źródeł żelaza: mięso oraz podroby mięsne, ryby, żółtko jaja kurzego, otręby i zarodki pszenne, pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, takie jak boćwina, bób, burak, groszek zielony, koper ogrodowy, pietruszka liście i korzeń, szczaw i szpinak, oraz owoce – porzeczki czarne, białe i czerwone, poziomki, maliny, awokado, owoce suszone, nasiona lnu, pestki dyni, nasiona roślin strączkowych.
  2. Źródeł selenu: ryby i skorupiaki (makrela, halibut, dorsz, łosoś, sardynki) oraz orzechy brazylijskie. Dobrze przyswajalna forma selenu, selenometionina i selenocysteina, znajduje się także w pełnoziarnistych produktach zbożowych.
  3. Źródeł cynku: mięso, jaja, nasiona słonecznika, nasiona lnu, nasiona dyni, fasola, ciecierzyca, kiełki i otręby pszenne, czosnek, cebula, grzyby i ostrygi.

Czego unikać przy niedoczynności tarczycy?

Aby wspierać funkcjonowanie tarczycy, należy wyeliminować ze swojej diety produkty takie jak:

  • nieugotowane warzywa kapustne;
  • słone i tłuste przekąski (chipsy, paluszki etc.);
  • ciastka i słodycze;
  • alkohol;
  • słodzone napoje gazowane;
  • tłuste mięso;
  • białe, tj. niepełnoziarniste węglowodany.

Pudełkowa dieta w niedoczynności tarczycy: oferta

Wiemy, jak trudno jest znaleźć czas na codzienne zakupy i gotowanie: dotyczy to nawet osób niemających specjalnych zaleceń żywieniowych. Jeśli do tego dochodzi jeszcze szereg zasad dotyczących dieto terapii, sytuacja staje się jeszcze bardziej skomplikowana! Z pomocą przychodzi Ci pudełkowa dieta tarczycowa skomponowana z myślą o klientach z niedoczynnością tarczycy. Z nami łatwo zadbasz o odpowiednią kompozycję posiłków, a przy okazji osiągniesz dowolny cel dietetyczny: schudniesz, utrzymasz wagę lub przytyjesz.

Przykładowy jadłospis w diecie tarczycowej

Nasza pudełkowa dieta na niedoczynność tarczycy to codziennie inne, smaczne posiłki. W torbie z całodziennym wyżywieniem znajdziesz np. następujące dania:

  • śniadanie: fit owsianka na mleczku kokosowym z dodatkiem malin i bakalii;
  • drugie śniadanie: sałatka tabbouli;
  • obiad: kurczak curry z dzikim ryżem i kiełkami rzodkiewki;
  • podwieczorek: budyń z kaszy jaglanej ze śliwkowo-gruszkowym musem,
  • kolacja: omlet z szynką parmeńską, suszonymi pomidorami i rukolą.

Jak zamówić?

To proste: podaj nam swój adres i określ zapotrzebowanie energetyczne (jeśli jeszcze go nie znasz, nie ma problemu — użyj najpierw prostego kalkulatora kalorii, który znajdziesz na naszej stronie internetowej) i złóż zamówienie. Pudełka z bogatymi w jod, cynk, zdrowe białko i inne potrzebne składniki daniami dla chorych na niedoczynność tarczycy trafią do Ciebie już po dwóch dniach. Smacznego!

Dieta przy chorobach tarczycy - Pieczony pstrąg z opiekanym batatami i fasolką
Dieta przy chorobach tarczycy - Rolada z kurczaka na warzywnym leczo z makaronem