Dieta przy arytmii serca

Dieta przy arytmii serca

Dieta przy arytmii serca

Choroby układu sercowo-naczyniowego są główną przyczyną umieralności na całym świecie. Ponad 4 mln Europejczyków umiera rocznie z powodu chorób układu krążenia. Przyczyną zaburzeń rytmu serca i przewodzenia są zazwyczaj choroby serca, ale także mogą one wynikać z innych zaburzeń np. elektrolitycznych – stężenia wapnia, potasu czy sodu.

Zarówno niedobór jak i nadmiar tych składników może prowadzić do zaburzeń rytmu serca. Nadmiar wapnia przejawia się częstoskurczem, ponieważ wnikanie jonów wapnia do kardiomiocytów pobudza je do skurczu. Nadmiar potasu spowalnia pracę serca i w skrajnych przypadkach może doprowadzić do zatrzymania akcji serca.

Czytaj więcej
Chuda wołowina z ryżem: catering przy arytmii serca

Skomponuj swoją dietę

  • 1500 kcal
  • 2000 kcal
  • 2500 kcal
  • Nie wiesz, ile kcal potrzebujesz?Oblicz

Wybierz dni dostawy

Określ zakres dni:

Uwzględnij:

Aby wybrać zakres dat, proszę kliknąć na pierwszy dzień dostawy. Aby wybrać zakres dat, proszę kliknąć pierwszy i ostatni dzień dostawy.
Aby wybrać pojedyncze dni, proszę kliknąć dwa razy w wybrany dzień.

Chcesz przetestować dietę? Wybierz dostawę na dzień próbny i sprawdź nasz catering.

Liczba dni dostawy: 0

Dieta przy arytmii serca - jadłospis

Niedziela, 29 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Frittata jajeczna z szpinakiem, serem feta i czarnymi oliwkami, pomidorki cherry z roszponką. ;
  • Przekąska I: „Poke Bowl” z ryżem curry, pieczoną w papryce ciecierzycą, wędzonym na zimno łososiem, zielonym groszkiem i kolendrą. ;
  • Obiad: Kurczak w sosie słodko kwaśnym z warzywami, ananasem i dzikim ryżem. ;
  • Przekąska II: Bezmleczny deser jaglany z wiśniami;
  • Kolacja: Pieczony bez skóry filet kaczki na rzymskiej sałacie z świeżym ogórkiem, plastrami brzoskwini, słupkami papryki, owocem granatu i kremowym balsamicznym sosem..

poprzedni dzieńPoniedziałek, 30 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Jogurt naturalny z malinami, borówką amerykańską i naszą cynamonowo pomarańczową granolą;
  • Przekąska I: Wytrawna sałatka z kaszą pęczak, piklowaną czerwoną kapustą, serem bałkańskim i prażonym mixem siemienia lnianego, sezamu i czarnuszki. ;
  • Obiad: Polędwica wieprzowa extra w sosie koperkowym z pieczonymi w rozmarynie ziemniaczkami i surówką z kiszonej kapusty;
  • Przekąska II: Wegańskie, jaglane, Fit „Monte” z orzechami laskowymi.;
  • Kolacja: Krem kalafiorowy z pełnoziarnistymi, ziołowymi grzankami, płatkami migdała i natką pietruszki. .

poprzedni dzieńWtorek, 31 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Biała kasza gryczana z jabłkiem, cynamonem, jogurtowym sosem z prawdziwą wanilią i świeżym melonem cantalupa.;
  • Przekąska I: Pieczone frytki z warzyw korzennych (marchew/burak/seler) z naszym dipem bazyliowym ;
  • Obiad: Tagine drobiowy z dynią, ciecierzycą i cytrynowym kus kus z cukinią, miętą i serem feta. ;
  • Przekąska II: Lekki i bezcukrowy deser brzoskwiniowo pomarańczowy z gryczanym wafelkiem;
  • Kolacja: Pełnoziarnista tortiila z pastą mexicana i warzywami.

poprzedni dzieńŚroda, 1 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Jajko gotowane w lekkim sosie chrzanowym z szczypiorkiem, świeżym ogórkiem, kiełkami lucerny i żytnim-razowym pieczywem na zakwasie;
  • Przekąska I: „Rumiana truskawka” Pełen wit.C koktajl z truskawki, pomarańczy i naparu z rumianku z dodatkiem sezamu i siemienia lnianego;
  • Obiad: Pieczony filet indyka w kremowym sosie z masła orzechowego i mleczka kokosowego z ryżową sałatką z fasolką szparagową, marchewką i czarnym sezamem;
  • Przekąska II: Jogurtowe "parfait" z musem malinowym jabłkowym, zurawiną i płatkami migdała;
  • Kolacja: Mix sałat z grillowanym bakłażanem, warzywami i hiszpańskim chorizo, sos sweet-chilli. .

poprzedni dzieńCzwartek, 2 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Płatki ryżowe z prawdziwym, gorzkim kakao i mango , lekkim serkiem ziarnistym,i posypką z siemienia lnianego, sezamu i maku. ;
  • Przekąska I: Pasta łososiowa z słupkami kalarepki i pełnoziarnistym mini pumperniklem;
  • Obiad: Tradycyjny gulasz wołowy z kaszą gryczaną i kiszonym ogórkiem. ;
  • Przekąska II: Owsiane, bezcukrowe, bezmleczne i bezglutenowe „crumble” z owocami i waniliowym puddingiem;
  • Kolacja: Meksykańska sałatka z komosą ryżową, papryką, czerwoną fasolą i bezglutenowym nachos, sos jogurtowy z awokado..

poprzedni dzieńPiątek, 3 lutego 2023kolejny dzień

  • Przekąska II: Fit sernik a’la „Milky Way” z polewą z gorzkiego 100% kakao i brzoskwinią.;
  • Kolacja: Sałatka z młodymi listkami szpinaku baby, makaronem trzy kolory, świeżym ogórkiem, suszonymi pomidorkami i mini mozzarellą, sos kremowo balsamiczny.;
  • Śniadanie: Wytrawna, bezglutenowa granola z pestkami dyni, słonecznika, orzechami, suszonym tymiankiem i rozmarynem, jogurtem naturalnym i salsą z pomidora malinowego i papryki.;
  • Przekąska I: Pasta z białej fasoli i pieczarek z słupkami marchewki i pełnoziarnistym chlebkiem chrupkim;
  • Obiad: Łosoś teriyaki w sosie mango z pieczonymi batatami i surówką z białej kapusty i kopru.

poprzedni dzieńSobota, 4 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Wegańska jaglanka mango-marakuja z malinami i wiórkami kokosa;
  • Przekąska I: Hummus z zielonego groszku z słupkami marchewki i kalarepki, mini grahamka;
  • Obiad: Pełnoziarniste spaghetti w sosie neapolitańskim z kurczakiem, czarnymi oliwkami i płatkami sera grana padano;
  • Przekąska II: Sałatka owocowa z jagodami goji i migdałami;
  • Kolacja: Wegańskie „chilli sin carne” z ryżem naturalnym.

poprzedni dzieńNiedziela, 5 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Tatar z suszonych pomidorów i grillowanej cukinii z zielonym ogórkiem, żółtą papryką i orkiszową focaccią;
  • Przekąska I: „Spoko Slim” Świeżo tłoczony sok z jabłka, białego grapefruita, ananasa i pomarańczy z dodatkiem naparu z czerwonej herbaty o smaku papai i pigwy, siemie lniane z sezamem;
  • Obiad: Podudzie kurczaka w sosie miodowo musztardowym z ryżem dzikim i piklowaną czerwoną kapustą;
  • Przekąska II: Pełnoziarniste, bezcukrowe, autralijskie ciasto daktylowo kokosowe z musem rabarbarowo truskawkowym;
  • Kolacja: Krem z białych warzyw (seler,pietruszka,kalafior,ziemniak) z pełnoziarnistymi grzankami i czarnuszką.

poprzedni dzieńPoniedziałek, 6 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Pieczony omlet jajeczny z malinowo-waniliowym twarożkiem i orzechami włoskimi;
  • Przekąska I: Sałatka a’la „Risotto” z blanszowanym zielonym groszkiem, szczypiorkiem, miętą i serem feta, sos włoski.;
  • Obiad: Filet indyka w sosie „Mole Poblano” z kaszą pęczak , zieloną fasolką szparagową i ananasem.;
  • Przekąska II: „Wiśnia w czekoladzie” wegański, czekoladowy deser z wiśni, banana, gorzkiego 100% kakao i awokado, płatki migdała ;
  • Kolacja: Szpinakowa tortilla z kremowym dipem musztardowym, szynką parmeńską i słupkami warzyw.

poprzedni dzieńWtorek, 7 lutego 2023

  • Śniadanie: Kokosowo orzechowa owsianka z mango i jagodami goji.;
  • Przekąska I: Pasta z ciecierzycy i czerwonej soczewicy z żytnim podpłomykiem i pomidorkami cherry;
  • Obiad: „Forszmak” drobiowy z kaszą pęczak i natką pietruszki.;
  • Przekąska II: „Super strong” Jogurtowy koktajl z czarnej porzeczki, truskawki i pieczonego buraczka z siemieniem lnianym;
  • Kolacja: Tajska zupa pomidorowa z ryżowym tagliatelle, mleczkiem kokosowym i kolendrą. .

Wśród zaburzeń rytmu serca najbardziej niebezpieczne są arytmie komorowe, które w skrajnym nasileniu (migotanie komór) mogą doprowadzić do śmierci.

Od lat 60. XX wieku uważa się za skuteczne działanie prewencyjne chorób układu krążenia wdrożenie diety śródziemnomorskiej, czyli schemat żywienia ludzi zamieszkujących kraje Basenu Morza Śródziemnego.

Cechy diety przy arytmii serca

Fundamentalną zasadą diety w chorobach układu krążenia, w tym arytmii serca jest optymalna ilość wszelkich niezbędnych składników odżywczych – makroskładników (białka, tłuszczu, węglowodanów) oraz witamin, składników mineralnych i błonnika pokarmowego. Jadłospis w diecie przy arytmii serca powinien zawierać pełnowartościowe i odżywcze posiłki, które opierają się na różnorodnych produktach spożywczych, aby nie doprowadzić do niedoborów pokarmowych.

U Pacjentów borykających się z arytmią serca, mających nadwagę i otyłość konieczna jest dieta odchudzająca celem redukcji ich masy ciała.

Bardzo ważną cechą diety w arytmii serca jest odpowiednia podaż jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, składników mineralnych takich jak wapń, potas, magnez, a także błonnika pokarmowego oraz antyoksydantów. W diecie do minimum powinny zostać ograniczone nasycone kwasy tłuszczowe, cholesterol, izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz cukry proste. Wzorcowym modelem żywienia w profilaktyce oraz leczenie chorób sercowo-naczyniowych króluje dieta śródziemnomorska, która ma udowodnione działanie chroniące przed zawałem mięśnia sercowego.

Dieta przy arytmii serca – cechy szczególne

Dieta przy arytmii serca, którą dostarcza catering dietetyczny MediDieta opiera się na śródziemnomorskim modelu żywienia, który jest dostosowany do warunków polskich. Program dietetyczny:

  • bogaty jest w różnorodne i różnokolorowe warzywa i owoce, które są źródłem wielu witamin, składników mineralnych, błonnika pokarmowego oraz antyoksydantów;
  • zawiera pełnoziarniste produkty zbożowe (brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron, razowe pieczywo, gruboziarniste kasze, płatki zbożowe, otręby) bogate w magnez, potas oraz błonnik pokarmowy;
  • zawiera obniżoną zawartość tłuszczów oraz eliminuje produkty o wysokiej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu oraz izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych (produkty wysokoprzetworzone, słodycze, produkty typu fast food, dania gotowe, słone przekąski, tłuste mięsa);
  • zawiera dodatek zdrowych tłuszczów pochodzenia roślinnego (oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany, orzechy, nasiona, pestki);
  • zawiera 1-2 porcje w tygodniu ryb (łosoś, pstrąg, mintaj, dorsz, makrela, szczupak, okoń, śledź) oraz owoców morza będących źródłem kwasów tłuszczowych omega-3;
  • ogranicza białka pochodzenia zwierzęcego na rzecz białka roślinnego poprzez stosowanie nasion roślin strączkowych (ciecierzyca, fasola, soczewica, soja, bób, groch);
  • zawiera niewielką ilość soli kuchennej;
  • zawiera umiarkowaną ilość niskotłuszczowych produktów mlecznych (jogurty naturalne, chude sery twarogowe, maślanka, kefir, serek wiejski, chude mleko) oraz chudego mięsa drobionego (kurczak, indyk);
  • ogranicza stosowanie mięsa czerwonego i przetworów mięsnych;
  • eliminuje produkty bogate w dodane cukry proste.

Sposób przygotowania potraw w diecie przy arytmii serca powinien opierać się na obróbce termicznej takiej jak:

  • gotowanie w wodzie,
  • gotowanie na parze,
  • gotowanie al’dente,
  • pieczenie w piecach konwekcyjno-parowych w folii, rękawie lub pergaminie,
  • duszenie bez wstępnego obsmażania,
  • smażenie bez dużej ilości tłuszczu.
Dieta przy arytmii serca - Grillowany filet kurczaka na sosie malinowym z ziemniaczkami
Dieta przy arytmii serca - Stek wołowy z ryżem curry i pieczonym buraczkiem
Dieta przy arytmii serca - Kurczak zapiekany w szynce z ryżem naturalnym