Dieta dla osób z nietolerancją glutenu

Dieta dla osób z nietolerancją glutenu

Dieta dla osób z nietolerancją glutenu

Dieta dla osób z nietolerancją glutenu*

* Ale bez stwierdzonej alergii na gluten

Gluten to białko występujące w nasionach zbóż takich jak pszenica, żyto czy jęczmień. Na ogół gluten nie jest substancją szkodliwą dla osób zdrowych, jednak osoby z nietolerancją glutenu powinny unikać produktów zawierających gluten, a u osób ze zdiagnozowaną celiakią gluten powinien być całkowicie wykluczony z diety. Osoby z chorobami glutenozależnymi nie trawią prawidłowo glutenu, który uszkadza komórki błony śluzowej jelita, co może prowadzić do licznych powikłań zdrowotnych.

Czytaj więcej
Indyk z fasolką i ryżem bez glutenu

Skomponuj swoją dietę

  • 1500 kcal
  • 1800 kcal
  • 2000 kcal
  • Nie wiesz, ile kcal potrzebujesz?Oblicz

Wybierz dni dostawy

Określ zakres dni:

Uwzględnij:

Aby wybrać zakres dat, proszę kliknąć na pierwszy dzień dostawy. Aby wybrać zakres dat, proszę kliknąć pierwszy i ostatni dzień dostawy.
Aby wybrać pojedyncze dni, proszę kliknąć dwa razy w wybrany dzień.

Chcesz przetestować dietę? Wybierz dostawę na dzień próbny i sprawdź nasz catering.

Liczba dni dostawy: 0

Dieta dla osób z nietolerancją glutenu - jadłospis

Niedziela, 29 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Frittata jajeczna z szpinakiem, i czarnymi oliwkami, pomidorki cherry z roszponką ;
  • Przekąska I: „Poke Bowl” z ryżem curry, pieczoną w papryce ciecierzycą, wędzonym na zimno łososiem, zielonym groszkiem i kolendrą. ;
  • Obiad: Kurczak w sosie słodko kwaśnym z warzywami, ananasem i dzikim ryżem. ;
  • Przekąska II: Bezmleczny deser jaglany z wiśnią i platkami migdała;
  • Kolacja: Pieczony bez skóry filet kaczki na rzymskiej sałacie z świeżym ogórkiem, plastrami brzoskwini, słupkami papryki, owocem granatu i kremowym balsamicznym sosem..

poprzedni dzieńPoniedziałek, 30 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Bezmleczne smoothie malinowo truskawkowe z borówką amerykańską i bezglutenową cynamonowo pomarańczową granolą;
  • Przekąska I: Wytrawna sałatka z białą quinoa, blanszowaną fasolką szparagową, wegańskim, roślinnym serem a'la mozzarella i prażonym mixem siemienia lnianego, sezamu i czarnuszki;
  • Obiad: Schab w kremowym sosie koperkowym z pieczonymi ziemniaczkami i surówką z marchewki i jabłka;
  • Przekąska II: Wegańskie i bezglutenowe, jaglane, Fit „Monte” z orzechami laskowymi.;
  • Kolacja: Krem kalafiorowy z bezglutenowym nachos, płatkami migdała i natką pietruszki. .

poprzedni dzieńWtorek, 31 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Bezglutenowa, biała kasza gryczana z jabłkiem, cynamonemi , pestkami dyni i świeżym melonem cantalupa.;
  • Przekąska I: Pieczone frytki z warzyw korzennych (marchew/burak/seler) z dipem pomidorowym;
  • Obiad: Tagine drobiowy z dynią, ciecierzycą i cytrynowym ryżem z cukinią i miętą;
  • Przekąska II: Lekki bezglutenowy i bezcukrowy deser brzoskwiniowo pomarańczowy z gryczanym wafelkiem;
  • Kolacja: Bezglutenowa, kukurydziana tortiila z pastą mexicana na roślinnym, wegańskim twarożku i warzywami.

poprzedni dzieńŚroda, 1 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Pieczona jajecznica z szczypiorkiem, świeżym ogórkiem, kiełkami lucerny i bezglutenowym pieczywem;
  • Przekąska I: „Rumiana truskawka” Pełen wit.C koktajl z truskawki, pomarańczy i naparu z rumianku z dodatkiem sezamu i siemienia lnianego;
  • Obiad: Pieczony filet indyka w kremowym sosie z masła orzechowego i mleczka kokosowego z ryżową sałatką z fasolką szparagową, marchewką i czarnym sezamem;
  • Przekąska II: Parfait malinowo jabłkowe z żurawiną i płatkami migdała;
  • Kolacja: Mix sałat z grillowanym bakłażanem, warzywami i hiszpańskim chorizo, sos sweet-chilli. .

poprzedni dzieńCzwartek, 2 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Bezglutenowe płatki ryżowe z prawdziwym, gorzkim kakao, mango i posypką z siemienia lnianego, sezamu i maku. ;
  • Przekąska I: Pasta z pieczonego buraczka i pietruszki z słupkami kalarepki i bezglutenowym chlebkiem chrupkim;
  • Obiad: Tradycyjny gulasz wołowy z kaszą gryczaną i kiszonym ogórkiem. ;
  • Przekąska II: Owsiane, bezcukrowe, bezmleczne i bezglutenowe „crumble” z owocami ;
  • Kolacja: Meksykańska sałatka z komosą ryżową, papryką, czerwoną fasolą, kukurydzą, wegańkim chedarem i bezglutenowym nachos, sos winny..

poprzedni dzieńPiątek, 3 lutego 2023kolejny dzień

  • Przekąska II: Pudding z tapioki na mleku kokosowym z brzoskwinią;
  • Kolacja: Sałatka z młodymi listkami szpinaku baby, makaronem bezglutenowym , świeżym ogórkiem, suszonymi pomidorkami i orzechami brazylijskimi, sos kremowo balsamiczny.;
  • Śniadanie: Wytrawna, bezglutenowa granola z pestkami dyni, słonecznika, orzechami, suszonym tymiankiem, rozmarynem i wegańskim chłodnikiem z ogórka i awokado;
  • Przekąska I: Pasta z białej fasoli i pieczarek z słupkami marchewki i kukurydzianym chlebkiem chrupkim;
  • Obiad: Łosoś teriyaki w sosie mango z pieczonymi batatami i blanszowana marchewką baby.

poprzedni dzieńSobota, 4 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Wegańska, bezglutenowa jaglanka mango-marakuja z malinami i wiórkami kokosa;
  • Przekąska I: Hummus z zielonego groszku z słupkami marchewki ;
  • Obiad: Bezglutenowe spaghetti w sosie neapolitańskim z kurczakiem, czarnymi oliwkami i płatkami wegańskiego sera a'la grana padano;
  • Przekąska II: Sałatka owocowa z jagodami goji i płatkami migdała;
  • Kolacja: Wegańskie „chilli sin carne” z ryżem naturalnym.

poprzedni dzieńNiedziela, 5 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Tatar z suszonych pomidorów i grillowanej cukinii z zielonym ogórkiem, żółtą papryką i bezglutenową bułeczką;
  • Przekąska I: „Spoko Slim” Świeżo tłoczony sok z jabłka, białego grapefruita, ananasa i pomarańczy z dodatkiem naparu z czerwonej herbaty o smaku papai i pigwy, siemie lniane;
  • Obiad: Podudzie kurczaka w sosie miodowo musztardowym z ryżem dzikim i blanszowaną fasolką szparagową;
  • Przekąska II: Bezglutenowe, bezcukrowe, autralijskie ciasto daktylowo kokosowe z musem rabarbarowo truskawkowym;
  • Kolacja: Krem z białych warzyw (seler,pietruszka,kalafior,ziemniak) z bezglutenowym groszkiem ptysiowym i czarnuszką.

poprzedni dzieńPoniedziałek, 6 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Pieczony omlet jajeczny z prazonym jabłkiem, cynamonem i orzechami włoskimi;
  • Przekąska I: Sałatka a’la „Risotto” z blanszowanym zielonym groszkiem, szczypiorkiem, miętą i wegańskim serem roslinnym a'la feta, sos włoski.;
  • Obiad: Filet indyka w sosie „Mole Poblano” z komosą ryżową , zieloną fasolką szparagową i ananasem.;
  • Przekąska II: „Wiśnia w czekoladzie” wegański, czekoladowy deser z wiśni, banana i awokado z płatkami migdała. ;
  • Kolacja: Bezglutenowa tortilla z kremowym dipem musztardowym na bazie roslinnego twarożku, szynką parmeńską i słupkami warzyw.

poprzedni dzieńWtorek, 7 lutego 2023

  • Śniadanie: Bezglutenowa, kokosowo orzechowa owsianka z mango i jagodami goji.;
  • Przekąska I: Kanapkowa pasta z marchewki i selera z bezglutenowym chlebkiem chrupkim i pomidorkami cherry;
  • Obiad: „Forszmak” drobiowy z kiszonym ogórkiem, kaszą gryczaną i natką pietruszki.;
  • Przekąska II: „Super strong” Wegański koktajl z czarnej porzeczki, truskawki i pieczonego buraczka z dodatkiem siemienia lnianego ;
  • Kolacja: Tajska zupa pomidorowa z ryżowym tagliatelle, mleczkiem kokosowym, chilli i kolendrą. .

W produkcji MediDiety mogą pojawić się śladowe ilości glutenu w oferowanej diecie, ponieważ gluten jest stosowany w naszym zakładzie. Z tego względu oferowana dieta nie jest rekomendowana dla osób z alergią na gluten, celiakią, lecz dla osób z nietolerancją glutenu bez stwierdzonej alergii na gluten.

Leczenie chorób glutenozależnych jest możliwe tylko dzięki ścisłemu stosowaniu diety bezglutenowej. Istnieją również pewne przesłanki medyczne, które pozwalają domniemywać, iż stosowanie diety wykluczającej gluten może pozytywnie wpływać na poprawę stanu zdrowia u osób z niektórymi chorobami autoimmunologicznymi, psychicznymi, neurologicznymi czy w zespole jelita drażliwego, jednak wciąż prowadzone są badania na ten temat, aby potwierdzić zasadność jej stosowania w tych jednostkach chorobowych.

Popularność diety dla osób z nietolerancją glutenu

Obserwuje się bardzo rosnące zainteresowanie dieta bezglutenową na całym świecie, głównie w krajach wysoko rozwiniętych. Szacuje się, że około 10-20% populacji Australii oraz USA stosuje dietę wykluczającą gluten. Jednak jak każda dieta eliminacyjna, dieta bezglutenowa stosowana bez wskazań medycznych i fachowej wiedzy może prowadzić do niedoborów pokarmowych. U osób stosujących dietę bezglutenową najczęściej obserwuje się niedobory żelaza, witamin z grupy B oraz błonnika pokarmowego. Ponadto często występuje nadmierne spożycie kwasów tłuszczowych nasyconych oraz cukru. Dlatego też zaleca się wybór diety opracowanej przez dietetyków, która będzie zawierała wszystkie niezbędne składniki odżywcze i będzie prawidłowo zbilansowana.

Przedstawiona wersja diety bez produktów glutenowych nie jest dietą bezglutenową dedykowaną osobom ze stwierdzoną celiakią. Jest to dieta bez glutenu dla osób z nadwrażliwością lub alergią na gluten.

Dlatego też zalecamy, aby przed rozpoczęciem diety bez produktów glutenowych naszej marki MediDieta skonsultować się z lekarzem prowadzącym.

Czym jest dieta dla osób z nietolerancją glutenu?

Dieta ta polega na wykluczeniu produktów, które zawierają w swoim składzie gluten. Są to nie tylko produkty, w których gluten występuje naturalnie, ale również produkty, do których został dodany w procesie produkcyjnym. Do takich produktów zaliczamy między innymi:

  • wędliny i przetwory mięsne,
  • serki topione,
  • sosy, majonezy, dresingi,
  • gotowe dania instant,
  • buliony, przyprawy,
  • produkty mleczne z dodatkami, np. napoje mleczne z zagęstnikami,

Jakie są zalecenia w diecie dla osób z nietolerancją glutenu?

Poza wykluczeniem z jadłospisu produktów zawierających gluten, pozostałe zalecenia dietetyczne odpowiadają zaleceniom dla osób zdrowych. Dieta powinna być pełnowartościowa, zawierać wszystkie niezbędne składniki odżywcze, takie jak składniki mineralne i witaminy.

Opracowane jadłospisy odpowiadają wszelkim zaleceniom dedykowanym alergiom i nietolerancjom pokarmowym i przygotowywane są z uwzględnieniem zarówno rodzimych składników jak i tych nowoczesnych składników, tzw. superfoods, dostępnych na rynku.

Pieczywo w diecie dla osób z nietolerancją glutenu

Bardzo ważnym, a zarazem często najtrudniejszym do opanowania elementem diety bezglutenowej jest właśnie pieczywo, które byłoby jednocześnie bezglutenowe, ale i świeże, niezawierające konserwantów, odżywcze i smaczne. Pieczywa najczęściej dostępne na półkach z produktami bezglutenowymi to pieczywo czy bułki głównie z mąki kukurydzianej, często z dodatkiem konserwantów. W MediDiecie po wielu poszukiwaniach i próbach oferujemy pieczywo przygotowywane wyłącznie ze składników bezglutenowych, będące pieczywem świeżym, razowym, bez jakichkolwiek konserwantów, bogatym w składniki odżywcze takie jak siemię lniane czy inne dozwolone ziarna. Co najważniejsze pieczywo oferowane przez nas w jadłospisie bezglutenowym jest przede wszystkim bardzo smaczne.

Charakterystyka diety dla osób z nietolerancją glutenu
Dieta opracowana przez nasz Zespół MediDiety charakteryzuje się wykluczeniem:

  • pszenicy (i jej odmian: orkisz i płaskurka), jęczmienia, żyta,
  • mąk: pszennej, żytniej, jęczmiennej,
  • płatków: pszennych, jęczmiennych, żytnich
  • kaszy mannej, kuskus, bulgur, kaszy jęczmiennej.
  • napojów mlecznych z dodatkiem słodu jęczmiennego, jogurtów z dodatkiem płatków, ziaren ze zbóż glutenowych, deserów mlecznych z glutenowymi dodatkami,
  • majonezów, margaryn z dodatkiem ziaren, olejów z kiełków pszenicy, smalcu, słonin.

Dostosowaliśmy również obróbkę termiczną do założeń diety wykluczającej produkty glutenowe, dlatego wszystkie potrawy przygotowywane w naszej kuchni są:

  • gotowane na parze,
  • gotowane w wodzie a’dente,
  • pieczone w piecach konwekcyjno-parowych,
  • duszone,
  • smażone bez tłuszczu bądź z jego niewielką ilością.

Dbamy również o dobór odpowiednich składników przy komponowaniu dań diety bezglutenowej, stosując w następujące składniki:

Produkty zalecane
Produkty zbożoweryż, kukurydza, gryka, prosto, amarantus, komosa ryżowa, teff, sorgo, maniok; kasze ze zbóż naturalnie bezglutenowych (np. kasza jaglana, kasza gryczana, kasza kukurydziana); oznakowane jako bezglutenowe mąki, płatki ryżowe, płatki kukurydziane (bez dodatku słodu jęczmiennego); skrobia kukurydziana, skrobia ryżowa, pieczywo i makarony z mąk bezglutenowych, chrupki kukurydziane, popcorn bez dodatków, certyfikowane przetwory z owsa, bułka tarta z pieczywa bezglutenowego, skrobia ziemniaczana, mąka ziemniaczana
Mleko i przetwory mlecznemleko świeże, mleko UHT, kefir, maślanka, jogurt naturalny, śmietana, twaróg naturalny, ser żółty; zamienniki mleka i produktów mlecznych – napoje roślinne wzbogacone o wapń, np. napój owsiany, sojowy, migdałowy, ryżowy, kokosowy.
Mięso, ryby, jaja, przetwory mięsne i rybneświeże, nieprzetworzone mięso, ryby, jaja; wędliny oznaczone jako bezglutenowe
Tłuszczeoleje roślinne, oliwa z oliwek, masło, masła orzechowe
Warzywawszystkie warzywa świeże, konserwowane bez dodatków, również strączkowe, ziemniaki
Owocewszystkie owoce świeże, konserwowane bez dodatków
Przyprawysól, pieprz ziarnisty, zioła, ocet winny, spirytusowy, jabłkowy, bezglutenowy sos sojowy (tamari), sok z cytryny
Deserycukier, dżem, miód, syrop klonowy, melasa, ciasta i ciastka upieczone z dozwolonych produktów, kisiele, budynie, ciasta i ciastka oznaczone jako bezglutenowe
Napojeherbata i kawa naturalna, soki owocowe, wody mineralne, kompoty, napary z ziół
InneBezglutenowy proszek do pieczenia, soda oczyszczona, drożdże

Przed wykupieniem diety zalecamy konsultację z lekarzem lub dietetykiem.

Stek wołowy z ryżem curry i pieczonym buraczkiem - dieta bez glutenu
Pieczony pstrąg z opiekanym batatami i fasolką - dieta bez glutenu
Grillowany filet kurczaka na sosie malinowym z ziemniaczkami - dieta bez glutenu