Dieta na nadciśnienie

Dieta na nadciśnienie

Dieta na nadciśnienie

Sposób żywienia zalecany w leczeniu nadciśnienia skupia się w pierwszej kolejności na unikaniu wysokoprzetworzonych produktów i niezdrowych tłuszczów. Nadciśnienie tętnicze należy do najbardziej rozpowszechnionych chorób na świecie. Jest jednym z najważniejszych czynników ryzyka wystąpienia choroby niedokrwiennej serca, udaru i zgonu z przyczyn sercowych. Oprócz czynników genetycznych najistotniejszą rolę w regulacji ciśnienia krwi odgrywa prawidłowe odżywianie.

Pomoże Ci w tym catering dietetyczny na nadciśnienie, który oferujemy.

Czytaj więcej
Filet rybny z komosą ryżową i brukselką: dieta na nadciśnienie

Skomponuj swoją dietę

  • 1500 kcal
  • 2000 kcal
  • 2500 kcal
  • Nie wiesz, ile kcal potrzebujesz?Oblicz

Wybierz dni dostawy

Określ zakres dni:

Uwzględnij:

Aby wybrać zakres dat, proszę kliknąć na pierwszy dzień dostawy. Aby wybrać zakres dat, proszę kliknąć pierwszy i ostatni dzień dostawy.
Aby wybrać pojedyncze dni, proszę kliknąć dwa razy w wybrany dzień.

Chcesz przetestować dietę? Wybierz dostawę na dzień próbny i sprawdź nasz catering.

Liczba dni dostawy: 0

Dieta na nadciśnienie - jadłospis

Niedziela, 29 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Frittata jajeczna z szpinakiem, serem feta i czarnymi oliwkami, pomidorki cherry z roszponką. ;
  • Przekąska I: „Poke Bowl” z ryżem curry, pieczoną w papryce ciecierzycą, wędzonym na zimno łososiem, zielonym groszkiem i kolendrą. ;
  • Obiad: Kurczak w sosie słodko kwaśnym z warzywami, ananasem i dzikim ryżem. ;
  • Przekąska II: Bezmleczny deser jaglany z wiśniami;
  • Kolacja: Pieczony bez skóry filet kaczki na rzymskiej sałacie z świeżym ogórkiem, plastrami brzoskwini, słupkami papryki, owocem granatu i kremowym balsamicznym sosem..

poprzedni dzieńPoniedziałek, 30 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Jogurt naturalny z malinami, borówką amerykańską i naszą cynamonowo pomarańczową granolą;
  • Przekąska I: Wytrawna sałatka z kaszą pęczak, piklowaną czerwoną kapustą, serem bałkańskim i prażonym mixem siemienia lnianego, sezamu i czarnuszki. ;
  • Obiad: Polędwica wieprzowa extra w sosie koperkowym z pieczonymi w rozmarynie ziemniaczkami i surówką z kiszonej kapusty;
  • Przekąska II: Wegańskie, jaglane, Fit „Monte” z orzechami laskowymi.;
  • Kolacja: Krem kalafiorowy z pełnoziarnistymi, ziołowymi grzankami, płatkami migdała i natką pietruszki. .

poprzedni dzieńWtorek, 31 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Biała kasza gryczana z jabłkiem, cynamonem, jogurtowym sosem z prawdziwą wanilią i świeżym melonem cantalupa.;
  • Przekąska I: Pieczone frytki z warzyw korzennych (marchew/burak/seler) z naszym dipem bazyliowym ;
  • Obiad: Tagine drobiowy z dynią, ciecierzycą i cytrynowym kus kus z cukinią, miętą i serem feta. ;
  • Przekąska II: Lekki i bezcukrowy deser brzoskwiniowo pomarańczowy z gryczanym wafelkiem;
  • Kolacja: Pełnoziarnista tortiila z pastą mexicana i warzywami.

poprzedni dzieńŚroda, 1 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Jajko gotowane w lekkim sosie chrzanowym z szczypiorkiem, świeżym ogórkiem, kiełkami lucerny i żytnim-razowym pieczywem na zakwasie;
  • Przekąska I: „Rumiana truskawka” Pełen wit.C koktajl z truskawki, pomarańczy i naparu z rumianku z dodatkiem sezamu i siemienia lnianego;
  • Obiad: Pieczony filet indyka w kremowym sosie z masła orzechowego i mleczka kokosowego z ryżową sałatką z fasolką szparagową, marchewką i czarnym sezamem;
  • Przekąska II: Jogurtowe "parfait" z musem malinowym jabłkowym, zurawiną i płatkami migdała;
  • Kolacja: Mix sałat z grillowanym bakłażanem, warzywami i hiszpańskim chorizo, sos sweet-chilli. .

poprzedni dzieńCzwartek, 2 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Płatki ryżowe z prawdziwym, gorzkim kakao i mango , lekkim serkiem ziarnistym,i posypką z siemienia lnianego, sezamu i maku. ;
  • Przekąska I: Pasta łososiowa z słupkami kalarepki i pełnoziarnistym mini pumperniklem;
  • Obiad: Tradycyjny gulasz wołowy z kaszą gryczaną i kiszonym ogórkiem. ;
  • Przekąska II: Owsiane, bezcukrowe, bezmleczne i bezglutenowe „crumble” z owocami i waniliowym puddingiem;
  • Kolacja: Meksykańska sałatka z komosą ryżową, papryką, czerwoną fasolą i bezglutenowym nachos, sos jogurtowy z awokado..

poprzedni dzieńPiątek, 3 lutego 2023kolejny dzień

  • Przekąska II: Fit sernik a’la „Milky Way” z polewą z gorzkiego 100% kakao i brzoskwinią.;
  • Kolacja: Sałatka z młodymi listkami szpinaku baby, makaronem trzy kolory, świeżym ogórkiem, suszonymi pomidorkami i mini mozzarellą, sos kremowo balsamiczny.;
  • Śniadanie: Wytrawna, bezglutenowa granola z pestkami dyni, słonecznika, orzechami, suszonym tymiankiem i rozmarynem, jogurtem naturalnym i salsą z pomidora malinowego i papryki.;
  • Przekąska I: Pasta z białej fasoli i pieczarek z słupkami marchewki i pełnoziarnistym chlebkiem chrupkim;
  • Obiad: Łosoś teriyaki w sosie mango z pieczonymi batatami i surówką z białej kapusty i kopru.

poprzedni dzieńSobota, 4 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Wegańska jaglanka mango-marakuja z malinami i wiórkami kokosa;
  • Przekąska I: Hummus z zielonego groszku z słupkami marchewki i kalarepki, mini grahamka;
  • Obiad: Pełnoziarniste spaghetti w sosie neapolitańskim z kurczakiem, czarnymi oliwkami i płatkami sera grana padano;
  • Przekąska II: Sałatka owocowa z jagodami goji i migdałami;
  • Kolacja: Wegańskie „chilli sin carne” z ryżem naturalnym.

poprzedni dzieńNiedziela, 5 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Tatar z suszonych pomidorów i grillowanej cukinii z zielonym ogórkiem, żółtą papryką i orkiszową focaccią;
  • Przekąska I: „Spoko Slim” Świeżo tłoczony sok z jabłka, białego grapefruita, ananasa i pomarańczy z dodatkiem naparu z czerwonej herbaty o smaku papai i pigwy, siemie lniane z sezamem;
  • Obiad: Podudzie kurczaka w sosie miodowo musztardowym z ryżem dzikim i piklowaną czerwoną kapustą;
  • Przekąska II: Pełnoziarniste, bezcukrowe, autralijskie ciasto daktylowo kokosowe z musem rabarbarowo truskawkowym;
  • Kolacja: Krem z białych warzyw (seler,pietruszka,kalafior,ziemniak) z pełnoziarnistymi grzankami i czarnuszką.

poprzedni dzieńPoniedziałek, 6 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Pieczony omlet jajeczny z malinowo-waniliowym twarożkiem i orzechami włoskimi;
  • Przekąska I: Sałatka a’la „Risotto” z blanszowanym zielonym groszkiem, szczypiorkiem, miętą i serem feta, sos włoski.;
  • Obiad: Filet indyka w sosie „Mole Poblano” z kaszą pęczak , zieloną fasolką szparagową i ananasem.;
  • Przekąska II: „Wiśnia w czekoladzie” wegański, czekoladowy deser z wiśni, banana, gorzkiego 100% kakao i awokado, płatki migdała ;
  • Kolacja: Szpinakowa tortilla z kremowym dipem musztardowym, szynką parmeńską i słupkami warzyw.

poprzedni dzieńWtorek, 7 lutego 2023

  • Śniadanie: Kokosowo orzechowa owsianka z mango i jagodami goji.;
  • Przekąska I: Pasta z ciecierzycy i czerwonej soczewicy z żytnim podpłomykiem i pomidorkami cherry;
  • Obiad: „Forszmak” drobiowy z kaszą pęczak i natką pietruszki.;
  • Przekąska II: „Super strong” Jogurtowy koktajl z czarnej porzeczki, truskawki i pieczonego buraczka z siemieniem lnianym;
  • Kolacja: Tajska zupa pomidorowa z ryżowym tagliatelle, mleczkiem kokosowym i kolendrą. .

Charakterystyka diety na nadciśnienie

Dieta na nadciśnienie tętnicze powinna być przede wszystkim urozmaicona oraz dobrze zbilansowana, a więc powinna być dopasowana pod względem kaloryczności do wieku, płci i aktywności fizycznej oraz dostarczać odpowiednią ilość makro- i mikroskładników. Dieta powinna być oparta na niskoprzetworzonych produktach o wysokiej wartości odżywczej.

Do rekomendowanych sposób żywienia zaliczamy dietę DASH oraz dietę w stylu śródziemnomorskim. W przypadku Pacjentów z nadwagą oraz otyłością zaleca się redukcję masy ciała, bowiem badania kliniczne wskazują na to, że powoduje ona obniżenie ciśnienia krwi.

Podstawowe wyznaczniki diety pudełkowej na wysokie ciśnienie

Dieta na nadciśnienie dostarczana przez catering dietetyczny MediDieta charakteryzuje się:

  • wysoką zawartością warzyw, owoców i innych produktów pochodzenia roślinnego (minimum 5 porcji dziennie lub minimum 400 g dziennie), szczególnie tych bogatych w potas, błonnik, antyoksydanty i fitoestrogeny;
  • ograniczeniem podaży soli kuchennej do 5 gramów na dzień, zatem zaprzestaniem dosalania potraw, ograniczeniem spożywania produktów konserwowanych związkami sodu oraz produktów wysokoprzetworzonych, takich jak: pieczywo, produkty wędzone, mięso i jego przetwory, produkty typu fast food, środki konserwujące dodawane do żywności, mleko i produkty mleczne (stosujemy ser feta o obniżonej zawartości tłuszczu i ser mozarella), przyprawy takie jak sos sojowy;
  • ograniczeniem spożywania produktów o wysokiej zawartości tłuszczów pochodzenia zwierzęcego (nasycone kwasy tłuszczowe, cholesterol) oraz produktów zawierających kwasy tłuszczowe trans;
  • ograniczeniem spożycia produktów o wysokiej zawartości cukrów prostych. Zamiast wysokosłodzonych produktów dowozimy naszym klientom zdrowe ciasta pełnoziarniste lub otrębowe z dodatkiem cukru trzcinowego, daktyli lub miodu. W menu pojawiają się też takie przekąski jak ciasto marchewkowe, burakowe, piernik pomidorowy, ciasto jogurtowe, z cukinii lub z czerwonej fasoli.
  • spożywaniem pełnoziarnistych produktów zbożowych: spożycie 2–3 porcji produktów pełnoziarnistych w codziennej diecie zmniejsza występowanie nadciśnienia i jego powikłań w przyszłości m.in. z uwagi na błonnik pokarmowy i magnez w ich składzie;
  • spożywaniem ryb i owoców morza co najmniej 1-2 razy w tygodniu;
  • zastąpieniem tłuszczów nasyconych tłuszczami roślinnymi: oliwą z oliwek, olejami roślinnymi, awokado, orzechami, nasiona.

Leczenie nadciśnienia a sposób przygotowania dań

Zgodnie z zaleceniami dietetyków potrawy oferowane klientom w ramach cateringu dietetycznego na nadciśnienie przygotowywane są z zachowaniem obróbki cieplnej, jednak bez smażenia. Mięso, ryby i inne produkty są:

  • gotowane na parze,
  • gotowane w wodzie al’dente,
  • pieczone w piecach konwekcyjno-parowych,
  • duszone bez tłuszczu.

Produkty zalecane i niezalecane w diecie na nadciśnienie

Grupa produktówProdukty zalecaneProdukty niezalecane
Produkty zbożowePieczywo pełnoziarniste, pieczywo niskosodowe, płatki owsiane, żytnie, jaglane, jęczmienne, otręby owsiane, pszenne, jaglane, żytnie, ryż brązowy, dziki, czerwony, makarony gryczane, razowe, kasze jaglana, pęczak, gryczanaPieczywo z dużą zawartością soli, pieczywo pszenne, płatki kukurydziane, słodzone płatki śniadaniowe
Produkty ziemniaczaneZiemniaki gotowane w wodzie, w mundurkach, na parze, w postaci purée (bez dodatku masła), pieczone bez tłuszczuZiemniaki smażone, placki ziemniaczane, chipsy
Mleko i przetwory mleczneMleko do 2% zawartości tłuszczu, napoje fermentowane mleczne (jogurty naturalne, kefiry, maślanka, mleko zsiadłe), sery twarogowe, mozarella, feta i inne chude i półtłuste, sery homogenizowane półtłusteMleko pełnotłuste (powyżej 2% zawartości tłuszczu), mleko skondensowane, sery twarogowe tłuste, sery homogenizowane tłuste, pełnotłuste sery typu „Feta”, sery żółte, sery topione, sery pleśniowe
Mięso, ryby, jaja, przetwory mięsne i rybneChude mięsa: chuda wołowina, cielęcina, kurczak i indyk bez skóry, wieprzowina (polędwica, szybka, schab), chude wędliny (polędwica, wędliny drobiowe, szynka gotowana) – w ograniczonych ilościach, mięsa gotowane, duszone, bez uprzedniego obsmażania, mięsa pieczone w folii, pergaminie, chude ryby: dorsz, tuńczyk, sola, morszczuk, sandacz, okoń, szczupak, leszcz, owoce morza, tłuste ryby (śledź, makrela, łosoś) – w ograniczonych ilościach, jajka gotowane na miękko, w koszulkach, jajecznica, omlet na parze bez dodatku tłuszczuTłuste mięsa: wieprzowina, gęś, kaczka, baranina, tłuste wędliny, pasztety, konserwy mięsne, mięsa peklowane, mięsa smażone i pieczone z dodatkiem tłuszczu, śledzie i inne ryby solone, ryby wędzone, owoce morza w formie przetworzonej, np. z zalewie, marynowane, konserwy rybne, jajecznica, jajka sadzone i omlety na tłuszczu, boczku, smalcu, słoninie
TłuszczeMargaryny miękkie, masło w ograniczonych ilościach, oliwa z oliwek, oleje roślinne, śmietanka do 12% zawartości tłuszczuSłonina, smalec, boczek, margaryny twarde (w kostkach), masło solone, śmietana powyżej 12% zawartości tłuszczu
WarzywaWarzywa świeże, gotowane, na wywarach warzywnych, marchew, buraki, szpinak, szparagi, seler naciowy, seler korzeniowy, bakłażan, cukinia, por, pietruszka, brokuł, kalafior, kapusta biała, kapusta czerwona, kapusta włoska, sałata, rukola, cykoria, ogórki, papryka, rzodkiewka, pomidory, fasolka szparagowa, groszek cukry, nasiona roślin strączkowych (ciecierzyca, groch, fasola, soja, soczewica, bób), surówkiDuże ilości warzyw kwaszonych (kapusta, ogórki), marynowanych i konserwowych, grzyby marynowane, warzywa smażone lub przyrządzane z dużą ilością tłuszczu, sałatki i surówki ze śmietaną lub/i majonezem
OwoceMaliny, truskawki, jeżyny, borówki amerykańskie, jagody, jabłka, kiwi, mandarynki, pomarańcze, grejpfruty, ananasy, nektarynki, morele, brzoskwinie, porzeczki, melony, arbuzy, wiśnie, w ograniczonych ilościach – śliwki, winogrona, czereśnie; kompoty, dżemy niskosłodzone, soki owocoweNapoje owocowe z dodatkiem cukru, kompoty i dżemy wysokosłodzone, syropy owocowe
PrzyprawySól potasowa, sól magnezowa, sól kłodawska, pieprz, mięta, melisa, ziele angielskie, szafran, tymianek, majeranek, lubczyk, oregano, natka pietruszki, koperek, cynamon, wanilia, kminek, goździki, sok z cytryny, czosnek, cebulaSól kuchenna, musztarda, ketchup, magii, sos sojowy, mieszanki przyprawowe z dużą ilością soli
Orzechy i nasionaOrzechy bez dodatku soli: włoskie, laskowe, nerkowce, arachidowe, pistacje – w ograniczonych ilościach, nasiona dyni, sezamu, słonecznikaOrzechy z dodatkiem soli, orzeszki w panierce, orzeszki w karmelu, pestki słonecznika w miodzie lub karmelu
Słodycze i deseryCiasto drożdżowe, biszkopty, wafle, galaretki, kisiele, budynie na chudym mleku, musy, przeciery, sorbety owocoweCiasto francuskie, ciasta kruche, bułeczki maślane, torty, ciasta z kremem, ptysie, faworki, pączki, ciastka i ciasta z bitą śmietaną, lody, czekolada, kakao (dopuszczalne są niewielkie ilości czekolady gorzkiej z wysoką zawartością kakao i prawdziwe kakao 100%), batony czekoladowe, chałwa
SosySosy na wywarach warzywnych, łagodne, zaprawiane zawiesiną z mąki i wody lub mlekaSosy na bazie majonezu i tłustej śmietany, na wywarach z kości lub tłustych mięs, sosy pikantne

Dieta pudełkowa na obniżenie ciśnienia: dlaczego warto?

Historie wielu Pacjentów pokazują, że obniżenie ciśnienia tętniczego dzięki diecie jest możliwe. Także ogólny stan zdrowia zależy w dużej mierze od stylu życia (na który w dużej mierze składają się zwyczaje żywieniowe), dlatego dbanie o prawidłową dietę w nadciśnieniu to podstawa dbania o swój organizm.

Chcesz jeść tak, aby uniknąć chorób układu krążenia, ale nie masz czasu na gotowanie albo nie smakują Ci niskotłuszczowe posiłki? Wypróbuj catering na obniżenie ciśnienia od MediDieta. Posiłki skomponowane przez doświadczonych kucharzy i dietetyków zawierają dużo warzyw i owoców i wpływają na zmniejszenie spożycia soli oraz tłuszczów nasyconych, a nasz jadłospis jest urozmaicony i atrakcyjny. Przekonaj się, że można obniżać ciśnienie w przyjemny i smaczny sposób.

Dieta na nadciśnienie - Grillowany filet kurczaka na sosie malinowym z ziemniaczkami
Dieta na nadciśnienie - Kurczak zapiekany w szynce z ryżem naturalnym
Dieta na nadciśnienie - Stek wołowy z ryżem curry i pieczonym buraczkiem