Dieta bez laktozy

Dieta bez laktozy

Dieta bez laktozy

Dieta bezlaktozowa zakłada ograniczenie spożycia produktów zawierających ten składnik lub całkowite ich wykluczenie.

Jeśli zależy Ci na eliminacji laktozy, ale nie masz czasu lub ochoty samodzielnie planować i gotować posiłków, zamów catering dietetyczny bez laktozy. To idealny program w przypadku podejrzenia bądź stwierdzonej nietolerancji cukru mlecznego.

Czytaj więcej
Catering bez laktozy: kurczak z marchewkowym puree

Skomponuj swoją dietę

  • 1500 kcal
  • 1800 kcal
  • 2000 kcal
  • Nie wiesz, ile kcal potrzebujesz?Oblicz

Wybierz dni dostawy

Określ zakres dni:

Uwzględnij:

Aby wybrać zakres dat, proszę kliknąć na pierwszy dzień dostawy. Aby wybrać zakres dat, proszę kliknąć pierwszy i ostatni dzień dostawy.
Aby wybrać pojedyncze dni, proszę kliknąć dwa razy w wybrany dzień.

Chcesz przetestować dietę? Wybierz dostawę na dzień próbny i sprawdź nasz catering.

Liczba dni dostawy: 0

Dieta bez laktozy - jadłospis

Niedziela, 29 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Frittata jajeczna z szpinakiem, i czarnymi oliwkami, pomidorki cherry z roszponką ;
  • Przekąska I: „Poke Bowl” z ryżem curry, pieczoną w papryce ciecierzycą, wędzonym na zimno łososiem, zielonym groszkiem i kolendrą. ;
  • Obiad: Kurczak w sosie słodko kwaśnym z warzywami, ananasem i dzikim ryżem. ;
  • Przekąska II: Bezmleczny deser jaglany z wiśnią i platkami migdała;
  • Kolacja: Pieczony bez skóry filet kaczki na rzymskiej sałacie z świeżym ogórkiem, plastrami brzoskwini, słupkami papryki, owocem granatu i kremowym balsamicznym sosem..

poprzedni dzieńPoniedziałek, 30 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Bezmleczne smoothie malinowo truskawkowe z borówką amerykańską i bezglutenową cynamonowo pomarańczową granolą;
  • Przekąska I: Wytrawna sałatka z białą quinoa, blanszowaną fasolką szparagową, wegańskim, roślinnym serem a'la mozzarella i prażonym mixem siemienia lnianego, sezamu i czarnuszki;
  • Obiad: Schab w kremowym sosie koperkowym z pieczonymi ziemniaczkami i surówką z marchewki i jabłka;
  • Przekąska II: Wegańskie i bezglutenowe, jaglane, Fit „Monte” z orzechami laskowymi.;
  • Kolacja: Krem kalafiorowy z bezglutenowym nachos, płatkami migdała i natką pietruszki. .

poprzedni dzieńWtorek, 31 stycznia 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Bezglutenowa, biała kasza gryczana z jabłkiem, cynamonemi , pestkami dyni i świeżym melonem cantalupa.;
  • Przekąska I: Pieczone frytki z warzyw korzennych (marchew/burak/seler) z dipem pomidorowym;
  • Obiad: Tagine drobiowy z dynią, ciecierzycą i cytrynowym ryżem z cukinią i miętą;
  • Przekąska II: Lekki bezglutenowy i bezcukrowy deser brzoskwiniowo pomarańczowy z gryczanym wafelkiem;
  • Kolacja: Bezglutenowa, kukurydziana tortiila z pastą mexicana na roślinnym, wegańskim twarożku i warzywami.

poprzedni dzieńŚroda, 1 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Pieczona jajecznica z szczypiorkiem, świeżym ogórkiem, kiełkami lucerny i bezglutenowym pieczywem;
  • Przekąska I: „Rumiana truskawka” Pełen wit.C koktajl z truskawki, pomarańczy i naparu z rumianku z dodatkiem sezamu i siemienia lnianego;
  • Obiad: Pieczony filet indyka w kremowym sosie z masła orzechowego i mleczka kokosowego z ryżową sałatką z fasolką szparagową, marchewką i czarnym sezamem;
  • Przekąska II: Parfait malinowo jabłkowe z żurawiną i płatkami migdała;
  • Kolacja: Mix sałat z grillowanym bakłażanem, warzywami i hiszpańskim chorizo, sos sweet-chilli. .

poprzedni dzieńCzwartek, 2 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Bezglutenowe płatki ryżowe z prawdziwym, gorzkim kakao, mango i posypką z siemienia lnianego, sezamu i maku. ;
  • Przekąska I: Pasta z pieczonego buraczka i pietruszki z słupkami kalarepki i bezglutenowym chlebkiem chrupkim;
  • Obiad: Tradycyjny gulasz wołowy z kaszą gryczaną i kiszonym ogórkiem. ;
  • Przekąska II: Owsiane, bezcukrowe, bezmleczne i bezglutenowe „crumble” z owocami ;
  • Kolacja: Meksykańska sałatka z komosą ryżową, papryką, czerwoną fasolą, kukurydzą, wegańkim chedarem i bezglutenowym nachos, sos winny..

poprzedni dzieńPiątek, 3 lutego 2023kolejny dzień

  • Przekąska II: Pudding z tapioki na mleku kokosowym z brzoskwinią;
  • Kolacja: Sałatka z młodymi listkami szpinaku baby, makaronem bezglutenowym , świeżym ogórkiem, suszonymi pomidorkami i orzechami brazylijskimi, sos kremowo balsamiczny.;
  • Śniadanie: Wytrawna, bezglutenowa granola z pestkami dyni, słonecznika, orzechami, suszonym tymiankiem, rozmarynem i wegańskim chłodnikiem z ogórka i awokado;
  • Przekąska I: Pasta z białej fasoli i pieczarek z słupkami marchewki i kukurydzianym chlebkiem chrupkim;
  • Obiad: Łosoś teriyaki w sosie mango z pieczonymi batatami i blanszowana marchewką baby.

poprzedni dzieńSobota, 4 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Wegańska, bezglutenowa jaglanka mango-marakuja z malinami i wiórkami kokosa;
  • Przekąska I: Hummus z zielonego groszku z słupkami marchewki ;
  • Obiad: Bezglutenowe spaghetti w sosie neapolitańskim z kurczakiem, czarnymi oliwkami i płatkami wegańskiego sera a'la grana padano;
  • Przekąska II: Sałatka owocowa z jagodami goji i płatkami migdała;
  • Kolacja: Wegańskie „chilli sin carne” z ryżem naturalnym.

poprzedni dzieńNiedziela, 5 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Tatar z suszonych pomidorów i grillowanej cukinii z zielonym ogórkiem, żółtą papryką i bezglutenową bułeczką;
  • Przekąska I: „Spoko Slim” Świeżo tłoczony sok z jabłka, białego grapefruita, ananasa i pomarańczy z dodatkiem naparu z czerwonej herbaty o smaku papai i pigwy, siemie lniane;
  • Obiad: Podudzie kurczaka w sosie miodowo musztardowym z ryżem dzikim i blanszowaną fasolką szparagową;
  • Przekąska II: Bezglutenowe, bezcukrowe, autralijskie ciasto daktylowo kokosowe z musem rabarbarowo truskawkowym;
  • Kolacja: Krem z białych warzyw (seler,pietruszka,kalafior,ziemniak) z bezglutenowym groszkiem ptysiowym i czarnuszką.

poprzedni dzieńPoniedziałek, 6 lutego 2023kolejny dzień

  • Śniadanie: Pieczony omlet jajeczny z prazonym jabłkiem, cynamonem i orzechami włoskimi;
  • Przekąska I: Sałatka a’la „Risotto” z blanszowanym zielonym groszkiem, szczypiorkiem, miętą i wegańskim serem roslinnym a'la feta, sos włoski.;
  • Obiad: Filet indyka w sosie „Mole Poblano” z komosą ryżową , zieloną fasolką szparagową i ananasem.;
  • Przekąska II: „Wiśnia w czekoladzie” wegański, czekoladowy deser z wiśni, banana i awokado z płatkami migdała. ;
  • Kolacja: Bezglutenowa tortilla z kremowym dipem musztardowym na bazie roslinnego twarożku, szynką parmeńską i słupkami warzyw.

poprzedni dzieńWtorek, 7 lutego 2023

  • Śniadanie: Bezglutenowa, kokosowo orzechowa owsianka z mango i jagodami goji.;
  • Przekąska I: Kanapkowa pasta z marchewki i selera z bezglutenowym chlebkiem chrupkim i pomidorkami cherry;
  • Obiad: „Forszmak” drobiowy z kiszonym ogórkiem, kaszą gryczaną i natką pietruszki.;
  • Przekąska II: „Super strong” Wegański koktajl z czarnej porzeczki, truskawki i pieczonego buraczka z dodatkiem siemienia lnianego ;
  • Kolacja: Tajska zupa pomidorowa z ryżowym tagliatelle, mleczkiem kokosowym, chilli i kolendrą. .

Dieta pudełkowa bez laktozy – na czym polega?

Catering bez laktozy to dieta eliminacyjna, która jest formą leczenia objawowego nietolerancji tego składnika. Należy pamiętać, że tolerancja tego składnika jest kwestią indywidualną i niedobór enzymu laktaza występuje u różnych osób na odmiennym poziomie.

Celem diety jest zmniejszenie dolegliwości ze strony układu pokarmowego wynikających z nietolerancji laktozy oraz poprawa jakości życia.

Laktoza zawarta jest głównie w produktach mlecznych, dlatego w naszym cateringu dietetycznym oferujemy posiłki zawierające naturalne substytuty nabiału takie jak mleka roślinne czy tofu.

Dieta bezlaktozowa a dieta bez nabiału

Dieta bez laktozy jest często mylona z bezmleczną, chociaż założenia obydwu są nieco inne. W diecie bezlaktozowej można jeść produkty nabiałowe całkowicie bezlaktozowe lub z niską zawartością tego składnika, w ilości niewywołującej objawów.

Przetwory mleczne fermentowane takie jak: jogurty, kwaśna śmietana, kefir, maślanka, sery żółte, dojrzewające czy pleśniowe zawierają znikomą lub niską ilość laktozy, z uwagi z procesu produkcyjnego i reakcji chemicznych zachodzących w jego trakcie. W wyniki fermentacji mlekowej biorące w niej udział baterie rozkładają cukier mleczny, jakim jest laktoza, do cukrów prostych, kwasu mlekowego oraz innych składników. Dlatego też wiele osób z nietolerancją laktozy mogą spożywać wyżej wymienione produkty, jednak dużo zależy od indywidualnej tolerancji danego produktu.

Dla kogo catering bez laktozy?

Nasz jadłospis przeznaczony jest dla klientów o stwierdzonej lub podejrzewanej nietolerancji laktozy.

Osoby, u których podejrzewa się nietolerancję pokarmową, doświadczają często problemów żołądkowo-jelitowych takich jak bóle brzucha, wzdęcia czy biegunka, narzekają też na gwałtowne wzrosty i spadki wagi, trądzik i inne nieprzyjemne objawy. Unikanie produktów mogących powodować te zaburzenia jest bardzo ważne dla poprawy ogólnego komfortu życia.

Zamówienie diety z dowozem jest gwarancją przestrzegania zasad diety, a jednocześnie olbrzymią oszczędnością czasu, który w innym wypadku poświęciłoby się na planowanie posiłków, zakupy i gotowanie.

Czym jest laktoza?

Laktoza należy do węglowodanów. Jest to dwucukier składający się z glukozy i galaktozy. Żeby mogła być przyswojona przez organizm, musi zostać najpierw rozłożona do cukrów prostych.

Błona śluzowa jelit noworodków wytwarza laktazę – enzym, dzięki któremu dzieci są w stanie trawić cukier zawarty w mleku matki. Laktaza rozbija cząsteczkę laktozy na cukry proste: glukozę i galaktozę, które mogą następnie przenikać z przewodu pokarmowego do naczyń krwionośnych. Aktywność tego enzymu spada z wiekiem, duża część dorosłych narzeka też na niedobory laktazy, przez co pojawiają się objawy nietolerancji cukru mlecznego.

Składnik ten znajdziemy nie tylko w samym mleku, ale i innych produktach: między innymi w serze białym lub żółtym, jogurcie, serkach kanapkowych czy deserach przygotowanych na bazie mleka.

Dieta bez laktozy: czego unikać?

Chcąc zminimalizować objawy nietolerancji laktozy, należy wykluczyć lub ograniczyć spożycie produktów nabiałowych takich jak:

  • mleko i mleko w proszku;
  • jogurty;
  • sery twarogowe;
  • serki wiejskie;
  • śmietana;
  • kefir;
  • maślanka;
  • sery żółte;
  • sery dojrzewające (ser twardy, parmezan, ser grana padano);
  • sery pleśniowe;
  • masło;
  • margaryna.

Warto zwrócić uwagę, że laktoza może być także ukryta w produktach nienabiałowych, takich jak:

  • czekolada mleczna, cukierki toffi, lody, krówki, batoniki, budyń, gotowe ciasta, kremy;
  • płatki zbożowe przetworzone;
  • parówki, pasztety, kiełbasy, serdelki;
  • purée ziemniaczane;
  • bułeczki maślane, bułki do hamburgerów, pieczywo tostowe;
  • słone przekąski, np. chipsy;
  • dania gotowe, sosy, zupy, naleśniki.

Z tego względu kontrolując zawartość laktozy, trzeba dokładnie czytać skład spożywanych produktów.

Nietolerancja laktozy: co można jeść?

Na diecie bez laktozy nie spożywa się większości produktów mlecznych. Można jednak jeść specjalne produkty nabiałowe (mleko, jogurty, sery, masło) oznaczone na etykiecie jako „bez laktozy”. W procesie produkcyjnym dodano do nich laktazę (enzym, który rozkłada laktozę w nich występującą).

MediDieta przestrzega wszystkich wymienionych zasad, układając jadłospis. W składzie proponowanej przez nas diety pudełkowej bez laktozy jako zamienniki mleka i produktów mlecznych mogą się znaleźć:

  • napoje roślinne, np. sojowy, owsiany, migdałowy, ryżowy, koksowy;
  • „sery” wegańskie;
  • jogurty roślinne, np. sojowy, kokosowy;
  • mleczko i śmietanka kokosowa;
  • lody wegańskie.

Dieta bez laktozy a niedobory pokarmowe

Jak każda dieta eliminacyjna, długotrwała dieta bezlaktozowa może prowadzić do niedoborów: głównie wapnia, potasu, witamin z grupy B (witamina B2 i B12, cynku czy magnezu. Dlatego tak ważne jest zbilansowanie diety pod kątem tych składników, poprzez odpowiedni wybór produktów nienabiałowych uzupełniających te niedobory.

Z tego względu catering bez laktozy od MediDieta zawiera między innymi:

  • jako źródło wapnia – soję i produkty sojowe (napoje sojowe, tofu, tempeh), nasiona roślin strączkowych (m.in. fasolę), nać pietruszki, szpinak, boćwinę, jarmuż, szpinak, orzechy i nasiona (m.in. migdały i pistacje), ryby;
  • jako źródło witamin B2 i B12 – mięso, drób, ryby, nabiał;
  • jako źródło cynku – owoce morza, kaszę gryczaną, kaszę jaglaną, płatki owsiane, groch, soję, fasolę, soczewicę, pietruszkę, koperek;
  • jako źródło potasu – soję, groch, soczewicę, marchew, szpinak, pomidory, ziemniaki, banany, śliwki, morele, pomarańcze, wiśnie, owoce suszone, kaszę gryczaną, jęczmienną, jaglaną, ryż brązowy;
  • jako źródło magnezu – nasiona dyni, mak, nasiona słonecznika, pełnoziarniste produkty zbożowe (kasze, płatki zbożowe, ryż brązowy), orzechy.

 Dieta pudełkowa bez laktozy proponowana przez MediDietę jest odpowiednio zbilansowana oraz różnorodna, dzięki temu dostarcza wszelkich niezbędnych składników odżywczych.

Przykładowe menu diety pudełkowej bez laktozy

Dietetyk zalecił Ci unikanie laktozy, ale nadal chcesz jeść smacznie i różnorodnie? Catering dietetyczny uwzględniający zasady diety przy nietolerancji laktozy to coś dla Ciebie! Nasze posiłki planowane są przez mistrzów kuchni, a menu codziennie się zmienia. Przykładowy zestaw posiłków to:

  • śniadanie: smoothie wegańskie;
  • drugie śniadanie: mix owoców cytrusowych z nasionami goji i sosem mango;
  • obiad: stir-fry z pieczonymi ziemniakami i blanszowaną mini marchewką;
  • podwieczorek: kokosowy sernik na zimno z mleka roślinnego z wiórkami kokosowymi;
  • kolacja: sałatka wielowarzywna z tofu w przyprawach z octem balsamicznym.

Jak zamówić?

Aby zacząć otrzymywać do domu lub biura catering bezlaktozowy, wystarczy określić kaloryczność diety i dni dostawy na kalendarzu powyżej. Po przejściu do koszyka podaj jeszcze swoje dane kontaktowe i adres, na który chcesz otrzymywać posiłki. Jadłospis bogaty w smaczne i pożywne produkty bez laktozy zaczniesz otrzymywać już po dwóch dniach od opłacenia zamówienia.

Pieczony indyk na sosie z ryżem czarnym i mixem sałat - dieta bez laktozy
Gulasz wołowy po myśliwsku z kaszą kuskus - dieta bez laktozy
kurczak i kuskus izraelski z warzywami - dieta bez laktozy